WEKO3
-
RootNode
アイテム
エンタテイメントシステムにおける楽しさをデザインするためのインタラクションモデルに関する考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9986
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9986cc26888b-cdaa-474b-ab10-34f84ae0aeec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | エンタテイメントシステムにおける楽しさをデザインするためのインタラクションモデルに関する考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Creation, Discovery and Transition: Discussion about Interaction Models to Design “Enjoyment” in Entertainment System | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:インタラクション技術の原理と応用 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 知的創造作業支援 | |||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Media and Governance, Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Media and Governance, Keio University | ||||||||
著者名 |
徳久, 悟
稲蔭正彦
× 徳久, 悟 稲蔭正彦
|
|||||||
著者名(英) |
Satoru, Tokuhisa
Masa, Inakage
× Satoru, Tokuhisa Masa, Inakage
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,エンタテイメントシステムにおいてユーザが楽しさを得るための仕組みとして,ユーザのアクティブな身体動作を中心におく,創造・発見・遷移の3 つのインタラクションモデルを提案する.ここでの楽しさとは,ヒトが楽しさを覚える状態の形式的特徴をモデル化した,心理学者チクセントミハイのFlow 理論に基づく.本論文で提案する3 つのインタラクションモデルを適用した2 つのエンタテイメントシステムの評価およびモデル間の対照実験を通じて,モデルの有効性を検証する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we propose 3 interaction models; “creation”, “discovery”, “transition”, forcusing on mainly user's active physical action to design “enjoyment” in entertainment system. This “enjoyment”is based on Flow Theory advocated by a psychologist, Csikszentmihalyi, which models the features of human's feeling in enjoyment. We discuss these interaction models through the control experiments and the evaluations of 2 entertainment systems. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 48, 号 3, p. 1097-1112, 発行日 2007-03-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |