WEKO3
-
RootNode
アイテム
家庭における子どもの練習意欲を高めるピアノ連弾支援システムの提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/10737
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1073739917ec4-faac-4a96-a328-8141a60595e0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 家庭における子どもの練習意欲を高めるピアノ連弾支援システムの提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Piano Duo Performance Support System to Motivate Children's Practice at Home | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集「知の共有から知の協創へ」 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 知識協創応用 | |||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社国際電気通信基礎技術研究所メディア情報科学研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社国際電気通信基礎技術研究所メディア情報科学研究所,北陸先端科学技術大学院大学知識科学教育研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社国際電気通信基礎技術研究所メディア情報科学研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Media Information Science Laboratories, Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Media Information Science Laboratories, Advanced Telecommunications Research Institute International,Center for Knowledge Science, Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Media Information Science Laboratories, Advanced Telecommunications Research Institute International | ||||||||
著者名 |
大島, 千佳
西本, 一志
鈴木, 雅実
× 大島, 千佳 西本, 一志 鈴木, 雅実
|
|||||||
著者名(英) |
Chika, Oshima
Kazushi, Nishimoto
Masami, Suzuki
× Chika, Oshima Kazushi, Nishimoto Masami, Suzuki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,演奏初心者の親が,初級者の子どもと容易にピアノ連弾できるようにするシステム“Family Ensemble” を提案する.近年,ピアノ・レッスンに連弾が取り入れられ,連弾を通じて生徒の練習意欲が高まったという報告がある.さらに連弾には,パートナーと呼吸を合わせることで,音楽性を育てるという効果がある.しかし子どもが,家庭内で演奏経験の乏しい家族と連弾を行うことは難しい.そこで,本研究で提案するFamily Ensemble では,子どもの親が担当する連弾のパートを,正確な音高列を出力する機能と,子供の演奏位置を追従する機能により支援することで,まったくの初心者の親が,演奏誤りの多い初級者の子どもとでも連弾できるようにした.Family Ensemble を使用する場合としない場合の両方について,合同練習を5 組の被験者ペアに行ってもらったところ,使用した合同練習では,連弾の回数とFamily Ensemble に支援されていない子供の独奏による練習回数が大幅に増加した.この結果から,Family Ensemble によりまったくの初心者と初級者によるピアノ連弾が可能になることだけでなく,支援されていない子どもの練習意欲が増すことが示された.さらに,初心者と初級者のペアでありながら,お互いに音楽的なアイデアや演奏技術について意見をかわしている様子が見られた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we propose “Family Ensemble” system that is a piano duo supporting system for a pre-instrumental parent and his/her child who is a beginner in playing a musical instrument. Recently, a piano duo-play is introduced into piano lessons and it has often been reported that children come to practice more enthusiastically and to perform more musically by means of the duo-play. However, most children can play duos only in the piano lesson, since most of their parents cannot play the piano. Family Ensemble system makes it easier for the parent to correctly reproduce given sequence of pitches along with the child's performance, using a score-tracking algorithm. In experiments, we confirmed that Family Ensemble can facilitate the playing of duos by the pre-instrumental performer and the beginner. By supporting the pre-instrumental performer, Family Ensemble prompts the child to practice the piano more willingly. Furthermore, we found, during a joint practice using Family Ensemble, that some subjects discussed musical ideas that they could not have talked about without the system. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 46, 号 1, p. 157-171, 発行日 2005-01-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |