WEKO3
-
RootNode
アイテム
打鍵技術の習熟過程における学習者の初期熟達感と打鍵能力の関係
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11069
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/110691cc5db5b-cf1d-421a-975e-9de7d838537d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2003-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 打鍵技術の習熟過程における学習者の初期熟達感と打鍵能力の関係 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Relationship between the Keyboard Familiarization and the Touch-typing Acceleration | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | テクニカルノート | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 教育 | |||||||
著者所属 | ||||||||
三井造船株式会社/現在,エム・イー・エス・エース株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岡山県立大学情報工学部情報通信工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岡山県立大学情報工学部情報システム工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd/Presently with MES Accounting & Consulting Enterprise, Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Okayama Prefectural University, Faculty of Computer Science & System Engineering, Department of Communication Engineering | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Okayama Prefectural University, Faculty of Computer Science & System Engineering, Department of System Engineering | ||||||||
著者名 |
吉長, 裕司
金川, 明弘
川畑, 洋昭
× 吉長, 裕司 金川, 明弘 川畑, 洋昭
|
|||||||
著者名(英) |
Yuji, Yoshinaga
Akihiro, Kanagawa
Hiroaki, Kawabata
× Yuji, Yoshinaga Akihiro, Kanagawa Hiroaki, Kawabata
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 大学生を対象としたタッチタイピング教育において,打鍵能力に加えて学習者の初期熟達感(慣れの意識)を測定した.「少し慣れた」以上の初期熟達感に達した日と,練習目標とした自己流タイピングの入力時間を更新した日との関係に着目し,学習者を,(1)「慣れた日」が「更新した日」より早い群,(2)「慣れた日」と「更新した日」が同じ群,(3)「更新した日」が「慣れた日」より早い群の3群に分類した結果,3群間の自己流タイピングの入力時間に1%水準で有意差があることが確認された.この結果に基づき,各群の習熟特性を考察するとともに,学習者の自己流タイピングと初期熟達感を考慮に入れた練習目標の設定方法を提案した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The keyboard familiarization and the touch-typing acceleration are measured in touch-typing education for university students.The relationship between the day when the students renewed input time of self-taught typing and the day when they reached keyboard familiarization are noticed.The students are classified into 3 groups, (1) group whose familiarized day is earlier than renewal day, (2) group whose renewal day accords with familiarized day, (3) group whose renewal day is earlier than familiarized day.Input time of self-taught typing among 3 groups is significantly different (P<0.01). The mastery characteristics of each group are studied.The method of setting the goal of touch-typing education is proposed in due consideration of input time of self-taught typing and the keyboard familiarization. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 44, 号 12, p. 3252-3255, 発行日 2003-12-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |