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アイテム
対話型3次元アプリケーションのための幾何制約解消法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11341
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11341911ca2e5-3fac-4553-a23c-2fe5e70e1e5f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2003-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 対話型3次元アプリケーションのための幾何制約解消法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Geometric Constraint Satisfaction for Interactive 3D Applications | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | ユーザインタフェースとインタラクティブシステム | |||||||
著者所属 | ||||||||
国立情報学研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Informatics | ||||||||
著者名 |
細部博史
× 細部博史
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著者名(英) |
Hiroshi, Hosobe
× Hiroshi, Hosobe
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,コンピュータ技術の進展により,パーソナルコンピュータ上で高速で高精細な3次元グラフィクスが可能になり,3次元アプリケーションの開発が容易化されている.しかし,それらの技術のほとんどが,3次元グラフィクスにおける配置や振舞いの面を十分にサポートしているとはいえない.一般に,幾何制約は,グラフィカルオブジェクトの配置や振舞いを記述する強力な道具であり,対話型2次元グラフィカルユーザインタフェースや専用の3次元グラフィクスパッケージで用いられている.本論文では,対話型3次元アプリケーションを対象とした幾何制約解消法を提案する.本手法の新規な点は,幾何制約解消において座標変換を処理することで,シーングラフに対応できる点である.本手法によってプログラマは,幾何配置や,制約付きドラッグ,インバースキネマティクスなどの種々の目的のために3次元幾何制約を利用できるようになる.本論文では,本手法を実装した制約解消系Chorus3Dを対話型3次元アプリケーションに適用した例を与えることで,本手法の有効性を示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recent computer technologies have enabled fast high-quality 3D graphics on personal computers,and also have made the development of 3D applications easier.However,most of such technologies do not sufficiently support layout and behavior aspects of 3D graphics.Geometric constraints are,in general,a powerful tool for specifying layouts and behaviors of graphical objects,and have been applied to interactive 2D graphical user interfaces and specialized 3D graphics packages.In this paper,we present a geometric constraint solving method for interactive 3D applications.Its novel feature is to handle scene graphs by processing coordinate transformations in geometric constraint satisfaction.It enables programmers to use 3D geometric constraints for various purposes such as geometric layout,constrained dragging, and inverse kinematics.We demonstrate its usefulness by presenting sample interactive 3D applications using Chorus3D,a constraint solver which implements our method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 44, 号 2, p. 486-495, 発行日 2003-02-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |