WEKO3
-
RootNode
アイテム
オブジェクトストーム:オブジェクト指向言語による初中等プログラミング教育の提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11585
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1158549d8b347-25ea-483d-a313-0ef0622bdc78
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2002-06-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | オブジェクトストーム:オブジェクト指向言語による初中等プログラミング教育の提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Objectstorms: An Idea for K12 Programming Education in Object-oriented Language | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:オブジェクト指向技術 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | プログラミング | |||||||
著者所属 | ||||||||
有限会社エス・ラグーン | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院経営・政策科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社アーマット | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院経営・政策科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院経営・政策科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
SLagoon Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Management, University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Armat Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Management, University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Management, University of Tsukuba | ||||||||
著者名 |
中谷, 多哉子
兼宗, 進
御手洗, 理英
福井, 眞吾
久野, 靖
× 中谷, 多哉子 兼宗, 進 御手洗, 理英 福井, 眞吾 久野, 靖
|
|||||||
著者名(英) |
Takako, Nakatani
Susumu, Kanemune
Rie, Mitarai
Shingo, Fukui
Yasushi, Kuno
× Takako, Nakatani Susumu, Kanemune Rie, Mitarai Shingo, Fukui Yasushi, Kuno
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 初中等教育での情報教育の準備が進められている.オブジェクトストームとは,コンピュータへの興味を持たせつつ,楽しませながら,オブジェクト指向プログラミングを介してコンピュータの基本的な原理を理解させる情報教育コンセプトである.ドリトルは,オブジェクトストームに基づいて開発された日本語オブジェクト指向プログラミング言語である.ドリトルは,オブジェクトの効果的な見せ方の1つとして,タートルグラフィックスを含む図形環境を提供しており,簡潔で分かりやすい文法を持っている.本稿では,中高校生を対象に行った実験授業の成果を示すとともに,オブジェクトストームの概念を紹介し,ドリトルの教育効果と可能性について議論する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Information education for K-12 (kindergarten and 12-year-education) will start from 2002.In this paper, we propose Objectstorms,the concept for K-12 programming education,and evaluate its educational effectiveness.The method is supported by object oriented programming language named Dolittle.Through Dolittle programming experiences, students learn the basic concepts of computer.Besides information education,Dolittle can be applied to various subjects on phenomena with rules,such as physics and mathematics. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 43, 号 6, p. 1610-1624, 発行日 2002-06-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |