WEKO3
-
RootNode
アイテム
ロボットの社会的発達と「心の理論」の獲得
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50640
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50640ee8034af-548c-400f-9825-f922108953ba
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2000-10-13 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ロボットの社会的発達と「心の理論」の獲得 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Epigenesis of social intelligence and "theory of mind" | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
通信総合研究所けいはんな情報通信融合研究センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Keihanna Human Info - Communication Research Center, CRL | ||||||||
著者名 |
小嶋, 秀樹
× 小嶋, 秀樹
|
|||||||
著者名(英) |
Hideki, Kozima
× Hideki, Kozima
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | いまロボットに必要とされているのは,人間の社会的活動にコミットする能力である.社会的活動は,他者との効率的な協調・競争を実現するものであり,他者の行動を予測・制御する能力によって成り立つ.本論文では,この他者行動の予測・制御という視点から,他者の心的状態にアクセスするための「心の理論」を,とくにその発達に焦点をあててモデル化する.この社会的発達モデルは,原初的な共同注意と模倣を出発点とし,他者の行動を間接的に疑似体験することによって社会的な行動パターンを蓄積していく.また,遅延模倣やランダム反応といった自発的行動を,他者(とくに養育者)からのフィードバックに応じて意味づけしていく.このような他者とのインタラクションをとおして,他者が物理的・社会的環境についてもっているモデルを探索し,さらに社会のなかで共有されたプロトコル(ジェスチャ・言語など)を探索していく.この探索活動は,マクロ的には社会的発達であり,ミクロ的にはコミュニケーション(社会的コミットメント)でもある. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Commitment to the social activity of human beings is an important requirement for symbiotic robots. Human social activity, which if for and maintained by efficient cooperation and competition with others, is based on the human ability to predict and control others' behavior. In terms of the prediction and control, this paper describes an epigenetic model of "theory of mind" as a device for accessing others' mental states. In this model, infants/robots start their social development from a primordial form of joint attention and physical imitation, then they accumulate patterns of socially meaningful behavior through indirectly experiencing others' behavior. Infants/robots also acquire the social meaning of their spontaneous behavior, such as deferred imitation and operant responses, according to the feedback given by their caregivers. Through this interaction with others, infants/robots explore the models that others have of the physical and social environment; they also explore the communication protocol, like that of gesture and language, shared in the community. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 2000, 号 96(2000-ICS-122), p. 13-18, 発行日 2000-10-13 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |