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アイテム
面白さ創造支援システムについての試論 -4コマ漫画の作成支援を目的として-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/51040
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/510407722774f-bfec-44cf-8327-024023b48783
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1992 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 1992-11-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 面白さ創造支援システムについての試論 -4コマ漫画の作成支援を目的として- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Towards A Support System to Create Fun Ideas for Commic Strips | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院経営システム科学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院経営システム科学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学先端科学技術研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院経営システム科学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Management, The University of Tsukuba Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Management, The University of Tsukuba Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Research Center for Advanced Science and Technology, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Management, The University of Tsukuba Tokyo | ||||||||
著者名 |
岡野, 美和子
石川, 孝
小方, 孝
寺野, 隆雄
× 岡野, 美和子 石川, 孝 小方, 孝 寺野, 隆雄
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著者名(英) |
Miwako, Okano
Takashi, Ishikawa
Takashi, Ogata
Takao, Terano
× Miwako, Okano Takashi, Ishikawa Takashi, Ogata Takao, Terano
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 我々は、4コマ漫画の作成支援を対象として、[面白さ] (=面白い概念) の創造を支援するシステムに関する研究を進めている。本報告では、その中間的な結果を報告する。我々の分析によると、多くの4コマ漫画の [面白さ] は次のようにして生じていると考えられる。()特定のオブジェクトが、異なる状況では、別の意味をもち、()そのオブジェクトが意味のミスマッチを潜在的に引起こしているとき、()作者が、それを陽に認識し、漫画に表現することで面白さが生ずる。本報告では、この仮説に基づいて、創造支援システムの枠組みを提案するとともに、"コポちゃん"の漫画を例に、このシステムの動作原理について説明する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes the intermediate results of the effort to develop a support system for creating commic strips. Analyzing the features and characteristics of a familiar commic strip: "KOBO-Chan", we discuss where and how fun ideas to create commic strips come from. The conjecture is that the fun ideas are raised when (1) an object in a certain situation implicitly has different meanings in the other situations; (2) there exist some mis-matches between the meanings; and (3) we explicitly recognize and represent the mis-matches. Based on this, we propose an architecture for the support system. Then using a typical fun example of "KOBO-Chan", we explain the the way to create the fun idea. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 1992, 号 92(1992-ICS-085), p. 73-80, 発行日 1992-11-19 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |