WEKO3
-
RootNode
アイテム
楽譜データベースを用いた日本ポピュラー音楽の旋律分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55869
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/558699372edb9-b29e-49ed-a021-cc5b026809db
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-05-13 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 楽譜データベースを用いた日本ポピュラー音楽の旋律分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Melodic Analysis of Japanese Popular Music Using Musical Score Database | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
近畿大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
近畿大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
近畿大学工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kinki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kinki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kinki University | ||||||||
著者名 |
三家本祥平
井手, 綾香
出口, 幸子
× 三家本祥平 井手, 綾香 出口, 幸子
|
|||||||
著者名(英) |
Shohei, Mikamoto
Ayaka, Ide
Sachiko, Deguchi
× Shohei, Mikamoto Ayaka, Ide Sachiko, Deguchi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では、日本ポピュラー音楽の3名の作曲家の楽曲を対象として、楽譜データベースを作成し、それを用いてリズムと旋律を分析した。リズムについては、作曲家ごとに1小節単位で音価の列を抽出して上位パターンを比較分析した所、作曲家による違いがあることが分かった。旋律については、作曲家ごとにn音旋律(音高の列、n=3~7)を抽出して上位パターンを比較分析した所、短い旋律(n=3)には共通パターンが多いことが示された。さらに、音階上における音の分布と遷移に偏りがあることが示された。一方、サビの最初の音高が高いとは言えないことを確認した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes the musical score databases of three composers in Japanese popular music and the analysis of the rhythms and melodies using the databases. The authors extracted the durations of notes in each bar as a rhythmic pattern from each composer's database, and compared frequently used patterns. The result shows the differences of three composers' patterns. The authors extracted n-note melodic patterns (pitch transition patterns, n=3--7), and compared frequently used patterns. The result shows that the short melodic patterns (n=3) are common to three composers. It is also shown that the distribution and the transitions of notes on the musical scale are not uniform. In addition, our analysis confirms that “sabi” phrases do not always start with high pitches. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2006, 号 45(2006-MUS-065), p. 19-24, 発行日 2006-05-13 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |