WEKO3
-
RootNode
アイテム
ベートーヴェン作曲“ピアノソナタ第28番イ長調作品101”におけるテーマの連関
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55934
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55934a121015c-0572-462f-8e0b-8999330e91ec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2004-12-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ベートーヴェン作曲“ピアノソナタ第28番イ長調作品101”におけるテーマの連関 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Thematic Linkage in Sonate Opus 101 of BEETHOVEN | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
長崎純心大学(非常勤) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagasaki Junshin Catholic University | ||||||||
著者名 |
小畑, 郁男
× 小畑, 郁男
|
|||||||
著者名(英) |
Ikuo, Kobata
× Ikuo, Kobata
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 楽曲の統一感は素材の同質性に、変化感は素材間の対照性に起因すると考えられる。旋律素材の同質性という視点から主要テーマの関係を分析していくことによって、ベートーヴェンの“ピアノソナタ第28番”の作品としての統一性について考察し、以下の3つの結論を得た。(1)第1楽章第1主題の冒頭にあり、楽曲全体を通して現れ、作品の統一に寄与する音程をレティ(R師i Rudolph)が提唱した概念「原細胞」によって説明することができる。(2)先行する主題の中に、後続する主題の要素、あるいはその源となる旋律素材が含まれている。(3)楽曲全体を3部分形式的な統一体として考えることができる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | It is thought that feeling of musical unification originates in the homogeneity in materials, and feeling of change originates in the contrast nature between materials. By analyzing the linkage of main themes from the viewpoint of the homogeneity in melodic materials, the unification nature as a work about "Piano Sonata No. 28" of Beethoven was considered, and the following three conclusions were obtained. (1) In the 1st theme of the 1st movement, the interval frame of the beginning motive, which apears in the whole musical piece and contribute to generate the feeling of musical unification, is explained by the concept "prime cell" which R師i, Rudolph advocated. (2) The precede themes have the elements or the origins of the following themes . (3) We can consider the whole of "Pian Sonata No. 28" of Beethoven to be unity like 3 partial form. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2004, 号 127(2004-MUS-058), p. 1-6, 発行日 2004-12-12 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |