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コンピュータゲームの訴求構造分析―物語構造分析の応用として
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67509
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/6750959833a96-0399-41b7-a1ba-78db1195c8d5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2009-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | コンピュータゲームの訴求構造分析―物語構造分析の応用として | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Appealing Structure Analysis of Video Game―As Application of Structuralism's Analysis of Narrative | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:エンタテインメントコンピューティング | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
フェリス女学院大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
フェリス女学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Ferris University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Ferris University | ||||||||
著者名 |
竹野, 真帆
高田, 明典
× 竹野, 真帆 高田, 明典
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著者名(英) |
Maho, Takeno
Akinori, Takada
× Maho, Takeno Akinori, Takada
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | コンピュータゲームやアニメーションや映画などの娯楽制作物は,今日では,私たちの生活に深く影響を及ぼしている.私たちはそれらをプレイもしくは視聴することによって価値観を形成し,その価値観とともに生きている.娯楽に関する分析的研究の主たる目的とは,したがって,それによってどのような価値観が,どのようにして形成されるかを知ることにあるといえる.ゲーム研究や物語論の分野において作品の分析手法に関しての多くの議論が行われてきたが,実際にコンピュータゲームの分析に適用可能な手法が提示されている報告は少ない.一方で,物語構造分析の分野には,多くの手法の蓄積が存在している.本研究の目的は,それらの物語構造分析の手法をコンピュータゲームの分析に適用しうる手順を模索することにある.Barthesによって用いられた標準的な構造分析の手順を検討し,そこで用いられている手法に若干の変更を加えた手法を提案している.さらに,RPG “テイルズウィーバー” の分析例を示し,そこで抽出された訴求構造について検討を加えている. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Entertainment products such as video games, animations and movies deeply influence our life nowadays. We form sense of values by playing or viewing them and also live by those values. Therefore the primary goal of analytical entertainment studies is to know what those values are and how they are formed. Many arguments about analysis method for video games have been made in the domain of game studies and narrative studies. But there are very few reports that have methods available for video game analysis in actual use. On the other hand there are many methods in structuralism's analysis. The purpose of this study was to improve the methods of structuralism's analysis of narrative so that we can apply them to video game. We examined standard procedures used with structuralism's analysis basically along with Barthes' method, and suggested implementing several changing to those procedures. A sample analysis of RPG “Tales Weaver” was presented and resulted appealing structure was discussed. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 50, 号 12, p. 2761-2771, 発行日 2009-12-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |