WEKO3
-
RootNode
アイテム
テレビゲーム熟達者の脳活動に関するケーススタディ
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67511
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/675111afa31c7-1bad-46aa-b321-19dbf4b15b72
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | テレビゲーム熟達者の脳活動に関するケーススタディ | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Case Study on the Brain Activity of Video Game Masters | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:エンタテインメントコンピューティング | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学理工学部ヒューマンメディア研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学理工学部ヒューマンメディア研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学理工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School, Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School, Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Resarch center for human media, School of Science and Technology, Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Resarch center for human media, School of Science and Technology, Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Science and Technology, Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者名 |
八田原, 慎悟
藤井, 叙人
古屋, 晋一
風井浩志
片寄, 晴弘
× 八田原, 慎悟 藤井, 叙人 古屋, 晋一 風井浩志 片寄, 晴弘
|
|||||||
著者名(英) |
Shingo, Hattahara
Nobuto, Fujii
Shinichi, Furuya
Koji, Kazai
Haruhiro, Katayose
× Shingo, Hattahara Nobuto, Fujii Shinichi, Furuya Koji, Kazai Haruhiro, Katayose
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 脳活動とテレビゲームの関係に注目した関連研究の多くで,テレビゲーム実施時の前頭前野活動の低下が報告されてきた.しかし,これらはゲーム初中級者を対象としたものに限られ,熟達者の脳活動の活動様相および熟達にともなう変化については未解明の点が多い.本研究では2名の熟達者が「未熟達のゲーム」に訓練を重ねて熟達していく過程で脳活動にどのような変化が起こるのかを運動技能とあわせて検討を行った.その結果,当該熟達者の前頭前野活動は,学習初期に上昇し,学習中期には低下し,学習後期には再び上昇するというU-shapeを示した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Previous studies have focused on the relation between playing video games and brain activity. Most of these studies have reported that the prefrontal cortex shows decrease in its activity during playing video games. However, it seems reasonable to assume that the effect of playing games on the brain activity is dependent on the player's mastery level. As an initial step to address this issue, we examined brain activity at the prefrontal cortex while two top-level game players (“masters”) were learning to master video games using functional near-infrared spectroscopy (fNIRS). Results demonstrated that their prefrontal activity during playing the game varied with the stage of learning; it increased at the early stage of learning, then decreased, and increased again at the later stage. These findings imply that prefrontal activity during playing the game might change in relation to learning stage and expertise, presumably which would provide implication for designing and programming a novel video game. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 50, 号 12, p. 2782-2795, 発行日 2009-12-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |