WEKO3
-
RootNode
アイテム
全員参加型の協調学習のための性格を考慮したグループ編成方法の研究
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73233
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/7323317c8504b-f7ca-47de-91d8-8abdab920ae1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-03-03 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 全員参加型の協調学習のための性格を考慮したグループ編成方法の研究 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Study on a grouping method in order to fulfil all member participation in collaborative lerning | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 応用システム | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
創価大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岩手県立大学ソフトウェア情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
創価大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Soka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Software and Information Science, Iwate Prefectural University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Soka University | ||||||||
著者名 |
中山, 晃
高木, 正則
勅使河原, 可海
× 中山, 晃 高木, 正則 勅使河原, 可海
|
|||||||
著者名(英) |
Akira, Nakayama
Masanori, Takagi
Yoshimi, Teshigawara
× Akira, Nakayama Masanori, Takagi Yoshimi, Teshigawara
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,CollabTest と呼ばれる WBT システムの相互評価活動に関する問題に着目している.このシステムでは,学生が問題を作成する事や,作成された問題を相互に評価する事が可能である.授業外の時間に行われたこの相互評価活動は,約 70% のグループで非常に低い活動レベルの相互評価やコメント活動が行われていた事がわかった.そこで,相互評価活動への参加の偏りを解消するための方法として,グループ編成方法の改善に着目した.グループ学習におけるグループ編成の研究では,学生の性格特性がグループ編成において考慮されていた.我々は代表的な性格検査法であるビッグファイブによって抽出された学生の性格と,学生のコメント数との関係性を分析することで,いくつかの性格因子が相互評価やコメント活動の活動レベルに関連する可能性があることがわかった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This research focus on the issue about interactive evaluation activity with WBT system called Collabtest. In this system students can create quizzes, review the created quizzes and submit comments mutually. In this interactive evaluation activity after-school hours, we found very low activity level for review and comment submission in 70% or more groups. Then, as a way to eliminate bias in participation in peer assessment activities, focused on improving the way the group organized. From the research on grouping of group learning, the factors on the characteristics of the students are considered for grouping. We examined the relationship between the character of students extracted by the typical personality tests ‘Bigfive’ and the number of student comments, and we found some personality factors may relate to the activity level such as review and comment submission. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11235941 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータセキュリティ(CSEC) 巻 2011-CSEC-52, 号 33, p. 1-6, 発行日 2011-03-03 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |