WEKO3
-
RootNode
アイテム
囲碁AI作成に向けた棋風を形成する要素に関する統計的分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/78255
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/78255d3381604-d804-4d5d-9c44-9401aa1fe32f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-11-04 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 囲碁AI作成に向けた棋風を形成する要素に関する統計的分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Statistical Analysis of Factors in Playing Style in Go for Making AI Player | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学大学院情報工学府 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州工業大学大学院情報工学研究院知能情報工学研究系 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Computer Science and Systems Engineering, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Artificial Intelligence, Kyushu Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
渡邉, 裕
中村, 貞吾
× 渡邉, 裕 中村, 貞吾
|
|||||||
著者名(英) |
Yuu, Watanabe
Teigo, Nakamura
× Yuu, Watanabe Teigo, Nakamura
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 人間がゲームをプレイする際には癖などの個人の特徴がプレイスタイルとして現れる.囲碁においてプレイスタイルは棋風と呼ばれており,本研究はプロ棋士の棋風を囲碁AIに模倣させることを最終目的としている.しかし,棋風を形成する要素は今のところ不明なので,それらを統計的分析によって明らかにすることを試みた.「盤上における着手の絶対位置」「獲得しようと狙う領域の相対的な位置関係」「攻撃/防御に対する積極性」の3つの要素を定式化し,特定の棋風を持つ棋士と棋士全体とで特徴要素の比較を行ったところ,いくつかの要素で有意差が見られた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | When human players play games on the board, habits of play and other characteristics of moves played are appeared as a playing style. This study is intended to make AI Go player that mimic playing style of professional players. However, factors in playing style is unknown so far, so in this paper, we tried to clarify the factors by statistical analysis. As a result of experiments on three kinds of typical playing style in Go, several factors that classify the playing styles were found. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2011論文集 巻 2011, 号 6, p. 62-67, 発行日 2011-10-28 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |