WEKO3
-
RootNode
アイテム
ブロックエディタ方式によるプログラミング構造化教育支援システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80431
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/804317a737072-efa5-4797-91a5-4802d646572d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-01-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ブロックエディタ方式によるプログラミング構造化教育支援システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Block Editing System to Support Structured Programming in Introductory Programming Education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学大学院情報学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Informatics, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Informatics, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Informatics, Shizuoka University | ||||||||
著者名 |
保井, 元
松澤, 芳昭
酒井, 三四郎
× 保井, 元 松澤, 芳昭 酒井, 三四郎
|
|||||||
著者名(英) |
Hajime, Yasui
Yoshiaki, Matsuzawa
Sanshiro, Sakai
× Hajime, Yasui Yoshiaki, Matsuzawa Sanshiro, Sakai
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,ブロック型言語による初等プログラミング教育の環境の提案と改善が行われている.その代表として Squeak や Scratch などがある.しかしながら,それらは構造化技法をサポートしておらず,C,Java などのテキスト記述型言語への移行も考慮されていないため,次のステップへの発展が難しいという問題があった.そこで我々は,OpenBlocks フレームワークを利用して,構造化技法をサポートし,Java 言語と相互変換できるブロック型言語を開発した.文科系の大学生 1 年生 107 名に本システムの使用実験を実施し効果の検証を行った. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In the past decade, improvements of the environment of an introductory programming education by block-based programming language has been made by Squeak, Scratch, etc. However, there are two problems for them. One is they do not support structured programming. Another is a lack of consideration for a migration and an improvement to text-based programming languages, such as C and Java. Hence, using the OpenBlocks framework proposed by MIT, we developed a system which has functions to support structured programming and a converter to change OpenBlock and Java in both ways. We conducted the use experiment of this system on 107 university students first graders liberal arts and succeeded. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2012-CE-113, 号 11, p. 1-8, 発行日 2012-01-28 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |