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アイテム
対人テレビゲームにおける相手プレイヤの態度が現実世界における協力行動にもたらす影響
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/81426
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/814266c2d28c1-1399-4faf-8dc6-5395dd7018d7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2012-03-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 対人テレビゲームにおける相手プレイヤの態度が現実世界における協力行動にもたらす影響 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Study on Influence of Interfering Play in a Video-game on Real Human-Relationship | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 分析 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kwansei Gakuin University | ||||||||
著者名 |
神野, 将一
風井, 浩志
片寄, 晴弘
× 神野, 将一 風井, 浩志 片寄, 晴弘
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著者名(英) |
Shoichi, Jinno
Koji, Kazai
Haruhiro, Katayose
× Shoichi, Jinno Koji, Kazai Haruhiro, Katayose
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では、複数人数プレイのテレビゲームにおいて,ゲーム上での相手プレイヤの態度の違いが現実世界における協力行動にもたらす影響について取り扱う.統制条件群と被妨害条件群を用意し,ゲーム上での相手プレイヤの態度の違いが,人物評価・ゲームの主観評価に与える影響を検討し,その後,各条件群において現実世界における「協力行動」の有無を検討した.実験の結果,人物評価では,妨害的な相手を「非友好的な相手である」と判断し,主観評価では,対戦相手が男性の場合,統制条件群の方が「楽しい」と答える人が有意に多かった.「協力行動」の是非では,対戦相手が男性の場合,統制条件群の方が「協力行動」をおこす可能性が示唆された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this study, we investigated if the attitude of the partner in a multiple player video game affects the player 's cooperative behavior to the partner in the real world. Participants, who played Mario Bros. (Nintendo) with a partner (one of the experimenters) in the first experiment, assessed the partner 's personality and rated the pleasantness of the game play. After the experiment, the participant was asked to participate in another study that the partner was planning to conduct. In the control group of the first experiment, the partner played the game as if he/she was indifferent to the participant 's play. In the experimental group, the partner disturbed the participant 's play in the game. As a result, the partner in the experimental group was assessed less friendly than those in the control group. When the partner was a male, participants in the control group felt the game play more “pleasant” than those in the experimental group, and the number of participants in the control group that accepted the participation to the partner 's study was larger than that in the experimental group. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12049625 | |||||||
書誌情報 |
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC) 巻 2012-EC-23, 号 16, p. 1-8, 発行日 2012-03-19 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |