WEKO3
-
RootNode
アイテム
留学生のための生活日本語共有システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/82327
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/823279335cf0b-f17e-42c7-b38e-ae5d743181cb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-05-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 留学生のための生活日本語共有システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Everyday-Japanese Sharing System for Nonnative Students | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 協調・共有システム | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
和歌山大学システム工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
和歌山大学大学院システム工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Systems Engineering, Wakayama University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Engineering, Wakayama University | ||||||||
著者名 |
吉野, 孝
安, 曉旭
× 吉野, 孝 安, 曉旭
|
|||||||
著者名(英) |
Takashi, Yoshino
An, Xiaoxu
× Takashi, Yoshino An, Xiaoxu
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,日本における外国人留学生数が増加している.これまで,日本語試験の学習支援に関する研究は多く行われてきた.日本人との会話においては,学校では学習することのできない言葉(方言,流行語など)が用いられる場合がある.方言や流行語などは辞書には記載されておらず,また学校でも学習することのできない言葉である.このような日常生活の中でよく使われる日本語を生活日本語と呼ぶ.本研究では,モバイル端末を用いることにより,空いた時間を利用してどこでも好きなときに学習することができることを目標とし,日常生活の中で,外国人留学生自身にとって必要な日本語を学習しやすいシステム「日本語広場」の開発および評価を行い,次の知見を得た.(1) 日本語広場を用いることで,生活日本語を有効に収集できた.評価実験で収集した日本語ファイルのデータの92%が日本語能力試験1級~4級の出題範囲外であった.(2) 日本語広場は,利用者の学習モチベーションの向上に効果を与える可能性がある. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In recent years, the number of international students studying in Japan keeps increasing. Even though language studying systems have been developed, there are still critical problems unsolved for Japanese speaking. For example, dialects are used in everyday talking, while they are not taught in the school or found in the dictionary. This research is to create a language studying assistant system named “Japanese Square”on the smart phone, and to use a self-feedback system to evaluate it. The purpose of the research is to help international students to improve their Japanese speaking by simply using their smart phone anywhere and anytime. Our proposal is that Japanese Square is simple and useful in the language improving for international students. The results of this research are as below. (1) By using Japanese Square, we have collected life Japanese effectively. In the evaluation experiment, 92% of the Japanese files collected were excluded from Japanese Language Proficiency Test (Level 1 to Level 4). (1) The use of Japanese Square in enhancing Japanese study is effective, especially in the explanation of words and the memory of Japanese files with pictures. (2) The information sharing function of Japanese Square could enhance the motivation of Japanese studying. | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報セキュリティ心理学とトラスト(SPT) 巻 2012-SPT-3, 号 6, p. 1-8, 発行日 2012-05-10 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |