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しりとりゲームの数理的解析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97481
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97481d8ce4fe6-af3a-4c93-becf-ad2dfe77d4da
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2001-10-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | しりとりゲームの数理的解析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An Analysis of Word Chain Games | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院工学系研究科計数工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学情報基盤センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院工学系研究科計数工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院工学系研究科計数工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Mathematical Engineering, School of Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Center, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Mathematical Engineering, School of Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Mathematical Engineering, School of Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
伊藤, 隆
田中, 哲朗
胡振江
武市, 正人
× 伊藤, 隆 田中, 哲朗 胡振江 武市, 正人
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著者名(英) |
Ito, Takashi
Tanaka, Tetsuro
Hu, Zhenjiang
Takeichi, Masato
× Ito, Takashi Tanaka, Tetsuro Hu, Zhenjiang Takeichi, Masato
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ’しりとり’を完全情報ゲームとして数学的に定義した’しりとりゲーム’を考えると,グラフ上のゲームとしてモデル化することができる.これは完全情報ゲームであるため理論上は解けることになるが,問題のサイズが大きくなるにつれ全探索は困難となる.本論文では,しりとりゲームに関する解析を行い,ゲームを効率的に探索する手法を提案する.この手法は数理的解析,探索の効率化の二つの部分から成っており,数理的解析としてグラフのより簡単な形への変形を行っている.加えて,しりとりゲームにおける先手の勝率に関して実験,考察を行う. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The word-chain game (SHIRITORI in Japanese) in which two players are assumed to know all the words can be modeled as a game on graph. When given a set of words with a word to start, it is theoretically possible to decide whether the first player can win the game or not because it is a game with perfect information, but it is practically difficult to find the solution because of the huge searching space. In this paper, we propose a mathematical approach to finding a solution to the word-chain game. We show how to simplify the game by means of mathematical analysis, and give a more efficient searching algorithm. In addition, we examine the possibility for the first player to win the game. Our experimental results show that our approach is quite promising. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2001論文集 巻 2001, 号 14, p. 56-63, 発行日 2001-10-26 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |