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アイテム
ニューラルネットワークを用いた囲碁の評価関数の設計
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97534
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97534c25eab7d-bb2c-47c8-8d8f-f2a93e162175
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2003-11-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ニューラルネットワークを用いた囲碁の評価関数の設計 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Design of Evaluation Function using Neural Networks in the game of go | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院工学系研究科システム量子工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院工学系研究科システム量子工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Quantum Engineering and Systems Science, School of Engineering, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Quantum Engineering and Systems Science, School of Engineering, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
永吉, 宏之
× 永吉, 宏之
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著者名(英) |
Nagayoshi, Hiroyuki
× Nagayoshi, Hiroyuki
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,囲碁の評価関数のモデルとしてユニット間の接続を近傍のみに限定しパラメータの共通化を行うことにより対称性を考慮したニューラルネットワークを提案した.プロの棋譜を用いて学習を行い,結果について検証を行った.対局終了時における石の死活や途中局面に対する地の予測確率で良好な結果が得られ,本手法の妥当性が示された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we propose a neural network evaluation function in the game of go. The features of our neural network are local connection of its neural units and parameter share for considering symmetry of go board states. We train our neural network professional game records, and then we obtain good results in the territory estimation and life and death distinction at the endgame. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2003論文集 巻 2003, p. 8-13, 発行日 2003-11-07 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |