WEKO3
-
RootNode
アイテム
将棋における合議アルゴリズム:既存プログラムを組み合わせて強いプレイヤを作れるか?
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97721
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/977211cee0036-113e-484b-b3c0-d707c0908007
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-11-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 将棋における合議アルゴリズム:既存プログラムを組み合わせて強いプレイヤを作れるか? | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Consultation Algorithm in Shogi | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院理学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science , University of Electro-Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science , University of Electro-Communications | ||||||||
著者名 |
小幡, 拓弥
杉山, 卓弥
保木, 邦仁
伊藤, 毅志
× 小幡, 拓弥 杉山, 卓弥 保木, 邦仁 伊藤, 毅志
|
|||||||
著者名(英) |
Obata, Takuya
Sugiyama, Takuya
Hoki, Kunihito
Ito, Takeshi
× Obata, Takuya Sugiyama, Takuya Hoki, Kunihito Ito, Takeshi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿では、将棋プログラムの新たな並列処理手法である”合議アルゴリズム”を提案し、その効果について検証した様々な実験を報告する。合議アルゴリズムは複数の思考プログラムの意見を集めて指し手を決定する手法で、疎結合マルチプロセッサにおける動作によく向いている。筆者らは合議アルゴリズムを用いて強豪プログラム同士を連結し、より強いプログラムを作ることに成功した。また、単一の思考プログラムから簡易な方法で複数のプレイヤを作り合議させる手法を提案し、その有効性を示した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | A new algorithm which runs on computer hardware consisting ofinterconnected processors is designed in Shogi. The algorithm adopts consultation with many individual players. Furthermore, a method which creates multiple players from one is presented. Applying a simple rule to select a single move decision, the consultation algorism improves the performance of computer Shogi engines. It is also shown that a council system consisting of three famous Shogi programs | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2009論文集 巻 2009, 号 12, p. 51-58, 発行日 2009-11-06 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |