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アイテム
スマートフォンによる車線推定手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/98502
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/985024c3ec231-9b00-40c0-ac20-1243628247dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2014-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | スマートフォンによる車線推定手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Method of Traffic Lane Estimation with a Smartphone | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [特集:ネットワークサービスと分散処理] 高度交通システム,プローブ情報システム,車線推定,スマートフォン,センサデータ | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学大学院システム情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学大学院システム情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学システム情報科学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Information Science, Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems Information Science, Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Systems Information Science, Future University Hakodate | ||||||||
著者名 |
牧野, 友哉
伊藤, 嘉博
白石, 陽
× 牧野, 友哉 伊藤, 嘉博 白石, 陽
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著者名(英) |
Tomoya, Makino
Yoshihiro, Ito
Yoh, Shiraishi
× Tomoya, Makino Yoshihiro, Ito Yoh, Shiraishi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,道路交通における安全化・効率化システムの中でも自動車に関するセンサデータを収集・蓄積し,サービスに活用するプローブ情報システムが注目されている.そして,このプローブ情報システムにおいて車両の位置情報は非常に重要とされており,走行している車両の位置推定技術に関する研究がさかんに行われている.一方,携帯端末の中でも多種のセンサを内蔵したスマートフォンの普及が進んでおり,そのような携帯端末を利用して低コストかつ広域にわたりセンサデータを収集する参加型センシングが注目されている.この参加型センシングの考えから,収集した大量のセンサデータを集合知としてとらえることで新しい発見や価値を創造することができると考えられている.そこで,本論文では,車両の走行車線を推定することを目的とし,スマートフォンに内蔵されている多種のセンサを用いて車線推定を低コストで実現する手法を提案する.推定する位置情報に関して,対象とする車両がどの車線を走行しているかという情報を把握することができれば,様々なサービスへの活用が可能である.提案手法では加速度センサおよび方位センサのログデータを利用して,右左折の検知と車線変更の検知を行い,これらの検知結果に基づいて走行車線の推定を実現する.提案した車線推定システムを実装し,既存手法との精度比較を行い,提案手法の有効性について検証する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In recent years, probe information systems have been attracting attention to realize safety and efficiency of transport systems. Probe information systems collect and store sensor data of vehicles, and provide useful services by using these data. Location information of vehicles is very important in such systems, and various kinds of techniques for estimating location information of a vehicle have been developed. On the other hand, smartphones with a variety of sensors become widespread, and participatory sensing that collects sensor data over a wide area with low cost by using mobile devices such as smartphones has been attracting attention. From the point of view of participatory sensing, the collected and accumulated sensor data are regarded as collective intelligence will bring some findings and production of new values. In this paper, we propose a method for traffic lane estimation with low cost by using a variety of sensors on a smartphone. If we can traffic lane information as location information of vehicles, these information will be applicable to various kinds of services. The proposed method detects turns and lane changes of a vehicle by using log data of direction and an acceleration sensor, and estimates traffic lane based on these detected results. We implement the proposed method for lane estimation on a smartphone, and show the effectiveness of the proposed method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 55, 号 2, p. 812-825, 発行日 2014-02-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |