Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2014-10-31 |
タイトル |
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タイトル |
非同期並列ゲーム木探索での効果的な計算ノード割り当て |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Efficient Assignment of Computation Nodes in Asynchronous Parallel Game-Tree Search |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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東京大学教養学部 |
著者所属 |
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東京大学総合文化研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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College of Arts and Sciences, The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo |
著者名 |
横山, 秀
金子, 知適
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著者名(英) |
Shu, Yokoyama
Tomoyuki, Kaneko
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
性能が低い安価なネットワークで接続された計算機環境を前提として研究されているゲーム木の局面分担方式での並列探索では,局面の分担を決定するためのマスタゲーム木を適切に構築することで,無駄な探索を行う計算機ノードを減らすことができる.本稿ではゲーム固有の知識によらず,探索時間を犠牲にすることのないマスタゲーム木の構築手法を提案する.また,この手法によるチェス探索を実装し,対局実験を行ったところ,計算ノード数によっては逐次探索よりも高性能で,並列化の効果が得られたことを確認した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Asynchronous parallel game-tree search methods are effective ways to improve the playing strength by utilizing many computing nodes connected in low-cost network systems. This paper presents a method of making an improved plan for the assignment of computing nodes. In our framework, the master node manages the game-tree and makes an assignment based on the game-tree. Then, each computing node asynchronously searches the best move and evaluation for a position assigned to the node. To reduce the search overheads, the master's game-tree should be grown appropriately so that a better move has more computing nodes assigned in the corresponding sub game-tree for the move. We present two improvements over existing assignment; one is independence from game-specific knowledge and the other is the efficiency that makes the asynchronous parallel search framework suitable even for short time matches. We applied the proposed method to a top-level chess program, and evaluated the playing strength via self-plays. We confirmed that a program incorporated the presented method plays better than the original one when the number of the computing node are greater than or equak to eight. |
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2014論文集
巻 2014,
p. 82-88,
発行日 2014-10-31
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |