Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2014-10-31 |
タイトル |
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タイトル |
将棋解説文のグラウンディングのための指し手表現と局面状態の対応付け |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Mapping between Move Expressions and Positions for Shogi Commentary Grounding |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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東京大学大学院工学系研究科 |
著者所属 |
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京都大学学術情報メディアセンター |
著者所属 |
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東京大学大学院工学系研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, The University of Tokyo |
著者名 |
亀甲, 博貴
森, 信介
鶴岡, 慶雅
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著者名(英) |
Hirotaka, Kameko
Shinsuke, Mori
Yoshimasa, Tsuruoka
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本稿では将棋の解説文中に現れる自然言語による指し手表現と実際の将棋の局面との対応付け手法を提案する.手法の説明に先立ち解説木と候補木の概念を導入する.最初にルールベースの手法により,解説文中に現れる合法手から構成される候補木を列挙する.列挙された候補木の中から,コンピュータ将棋プログラムの評価値を用いて解説木を選択する.本稿では提案手法を用いて解説木を生成し,その誤りについて解析した.また得られた解説木を解説文生成手法に適用し,解説文生成を行った.実験の結果,多くの局面において指し手表現と局面状態を対応付けた解説木の獲得に成功し,またそのうち約8割は正しい解説木の獲得に成功していた.また得られた解説木を解説文生成に適用し,複数の有益な解説文の生成に成功した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In this paper, we propose a method for grounding move expressions in natural language to game states of Shogi. We introduce the concepts of commented trees and candidate trees. The fist step of grounding is enumerating candidate trees which consist of legal moves appearing in natural language comments using a rule-based algorithm. We then choose the best candidate as a commented tree using evaluation values provided by a computer Shogi program. In experiments, we have generated commented trees for positions annotated with comments by human experts, and conducted error analysis. We have also conducted experiments of commentary generation using commented trees. The results show that we have obtained commented trees with many positions, and about $80\%$ of them are correct. In addition, we have applied a commented tree to our commentary generation system, and succeeded in generating some useful comments. |
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2014論文集
巻 2014,
p. 202-209,
発行日 2014-10-31
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |