WEKO3
-
RootNode
アイテム
遷画:展示の数学モデルに基づく参加型アーカイブの分析とミュージアムでの展開
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/107379
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/107379ef631b18-47ae-447b-8b30-eada1112ca3f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-12-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 遷画:展示の数学モデルに基づく参加型アーカイブの分析とミュージアムでの展開 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Senga: Analysis of participatory archives using the mathematical model of exhibition and its deployment in the museum | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | データベース利用 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
国立情報学研究所/総合研究大学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Informatics / SOKENDAI (The Graduate University for Advanced Studies) | ||||||||
著者名 |
北本, 朝展
× 北本, 朝展
|
|||||||
著者名(英) |
Asanobu, KITAMOTO
× Asanobu, KITAMOTO
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 遷画とは画像の収集と並べ替えに基づく参加型キュレーションシステムである.クラウドソーシングの観点から見れば,遷画は文脈依存的なアノテーションを通して画像に対する人々の多義的な解釈を引き出し,そのキュレーションを通して仮想展示「ツアー」を共有するシステムと位置づけることができる.2011年10月に遷画が東洋文庫ミュージアムに常設展示された後は,来館者が無料のお土産制作ツールとして遷画を利用する場合も増えたため,既に仮想展示の制作数は2600件を越えている.本論文はこうしたツアーが形成する集合的な文脈について,画像やツアーのレベルから分析を進めるとともに,展示の数学モデルを複雑ネットワークの手法などで分析し,展示の自動生成の可能性についても検討する.最後に遷画がミュージアムに対して与えるインパクトを,実例とともに議論する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Senga is a participatory curation system based on the collection and arrangement of images. From the viewpoint of crowdsourcing, Senga draws multiple interpretations from people through context-sensitive annotation, and shares a curation-based virtual exhibition or "a tour." Senga has been a permanent exhibit at Toyo Bunko Museum since October 2011, and the usage of Senga by museum visitors has increased the number of tours to more than 2600. This paper analyzes collective context of tours for the level of images and tours, analyzes the mathematical model of exhibition using methods of complex network, and discusses the possibility of automatic generation of tours. The paper concludes with discussion about the potential impact of Senga around museums. | |||||||
書誌情報 |
じんもんこん2014論文集 巻 2014, 号 3, p. 9-16, 発行日 2014-12-06 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |