WEKO3
-
RootNode
アイテム
テキストマイニングを用いたエンジニアリングデザイン教育の振り返りの分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/113061
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/113061920f66f6-f823-46a2-b915-f4120a00d38c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright(c)2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-08-24 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | テキストマイニングを用いたエンジニアリングデザイン教育の振り返りの分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An analysis of Reflection of Engineering Design Education using Text Mining | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
福岡工業大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Fukuoka Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
松原, 裕之
× 松原, 裕之
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroyuki, Matsubara
× Hiroyuki, Matsubara
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | エンジニアリングデザイン教育を通じた振り返り,つまり内省で得られる気付きが重要である.本稿では,エンジニアリングデザイン教育の PBL を通じた振り返りを,学生に「エンジニアリングデザイン報告書」として内省させ,テキストマイニングを用いて分析した.学生の気付きの分析まで至らなかったが,エンジニアリングデザイン教育のPBL として,学生一人一人が与えられた役割を意識して取り組んでいる知見が得られた.PBL の実践が適切に行われていることの確認に,報告書のテキストマイニング分析も有効な方法の一つであることがわかった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Reflection is an important part of the engineering design education. In this paper, to encourage awareness by reflection through PBL in engineering design education, we were allowed to submit students to report on reflection of the PBL. We have analyzed the reports using text mining. We were not able to analyze the student's awareness, we were able to obtain knowledge of the role in the PBL that each student was assigned and actively engaged in. We found that the text mining analysis of the reports is one effective method to confirm that the PBL has been carried out appropriately. | |||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム2014論文集 巻 2014, 号 2, p. 57-63, 発行日 2014-08-17 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |