Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2014-08-24 |
タイトル |
|
|
タイトル |
児童・生徒の保護者及び社会人を対象とする情報リテラシー・情報倫理地域社会教育の実行可能性調査とその実践の試み |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Feasibility Study and Trial Practice on Social Education for Adults in a Local Community, regarding Information Literacy and Information Ethics |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
吉備国際大学 |
著者所属 |
|
|
|
岐阜聖徳学園大学 |
著者所属 |
|
|
|
岡山県立高梁高校 |
著者所属 |
|
|
|
吉備国際大学 |
著者所属 |
|
|
|
吉備国際大学 |
著者所属 |
|
|
|
岡山理科大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kibi International University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Gifu Shotoku Gakuen University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Okayama Prefectural Takashi Senior High School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kibi International University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kibi International University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Okayama University of Science |
著者名 |
大谷, 卓史
芳賀, 高洋
池畑, 陽介
佐藤, 匡
高木, 秀明
山根, 信二
|
著者名(英) |
Takushi, Otani
Takahiro, Haga
Yosuke, Ikehata
Tadashi, Sato
Hideaki, Takagi
Shinji, Yamane
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
一般的に,児童・生徒のインターネットや情報機器の利用を制限・監視することで,児童・生徒のインターネット利用リスクを低くできると信じられている.しかしながら,情報社会におけるコミュニケーションや社会参加がインターネットや情報機器によって媒介されるとすれば,ただ禁止・監視するだけでは児童・生徒の情報社会における自律的判断の成長を妨げ,情報社会への適応を阻害する可能性が高い.むしろ保護者・教師と児童・生徒がインターネットや情報機器の利用について日常的に話し合うことで,児童・生徒のインターネット利用リスクを低くするとともに,児童・生徒の道徳的自律を支援できるとの情報倫理学者 Mathiesen(2013)の知見がある.また,そもそも大人がインターネット利用によってトラブルを引き起こす例も多い.本稿著者は,平成 26 年度において,地域社会の保護者・社会人に対してスマホや SNS の情報リテラシーおよび情報倫理の地域社会教育を実施するモデルとなる教材・講習会の設計と試行的実施をめざし,実行可能性調査を含め,研究を進めている.本稿はその研究の目的・背景と計画を説明するものである. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper proposes a feasibility study and a trial practice on social education for adults in a local community, with regard especially to information literacy and information ethics. Restricting and surveilling children’s use of information and communication technology (ICT)- such as the internet, social networking services, and smartphones - are generally believed to contribute to risk reduction with regard to that ICT use. However, the mere restriction and surveillance of children’s ICT use might lead to disturbances in and a blunting of the development of children’s moral autonomy, thus preventing them from adapting to the digital society. As an information ethicist, Mathiesen (2013) instead argues that parents or teachers should frankly and closely talk with children about their ICT use in daily life, to mitigate risk pertaining to ICT use and aid in the development of their moral autonomy. Mathiesen calls such a process “social co-use” or “interactive meditation.” In such cases, parents and teachers must first have information literacy and a general knowledge of information ethics. We plan to design a model of social education for adults with respect to information literacy and information ethics, in order to foster “social co-use” or “interactive meditation” between adults and children in a local community. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム2014論文集
巻 2014,
号 2,
p. 179-184,
発行日 2014-08-17
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |