Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2015-06-19 |
タイトル |
|
|
タイトル |
初等中等段階を通した情報教育の必要性とカリキュラム体系の提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Systematic ICT Education Throughout Primary and Secondary Schools: Necessity and Curriculum Proposal |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[ショートペーパー] 情報教育,プログラミング教育,初等中等教育 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
長野大学 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagano University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Electro-Communications |
著者名 |
久野, 靖
和田, 勉
中山, 泰一
|
著者名(英) |
Yasushi, Kuno
Tsutom, WadaBen
Yasuichi, Nakayama
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
情報および情報技術は現代社会の基盤となっており,社会の構成員がこれらの内容を身につけてから社会に出ることが重要となってきている.世界の多くの国がこのため,情報教育に注力してきているが,それらの内容とわが国の現状には隔たりがある.本稿では積極的な情報教育を進めている各国の状況を整理・分析し,そのうえでわが国の情報教育が目標とすべきことと,初等中等段階における情報教育の体系的なカリキュラムについて提案する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Information and information technologies are becoming fundamental infrastructures for our modern society; knowledge on and ability to use them are mandatory for all citizens. Therefore, many countries are now enhancing their ICT (information and communication technologies) curriculum. In contrast, corresponding curriculum in Japan seems to rag behind them. In this paper, we discuss current ICT education of advanced countries, and propose both (1) desirable goals for Japan's ICT education and (2) systematic school curriculums throughout Japan's primary and secondary education. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 1,
号 3,
p. 48-61,
発行日 2015-06-19
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |