Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2015-10-15 |
タイトル |
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タイトル |
Twitterにおける候補者の選挙地盤に着目した国政選挙の当選者予測 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Predicting Japanese General Election by Focusing on Candidates' Constituency on Twitter |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] 当選者予測,Twitter,選挙地盤,国政選挙 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属 |
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朝日新聞社デジタル編集部 |
著者所属 |
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朝日新聞社デジタル編集部 |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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Interactive Media & News Section, The Asahi Shimbun |
著者所属(英) |
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en |
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Interactive Media & News Section, The Asahi Shimbun |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者名 |
那須野, 薫
奥山, 晶二郎
中西, 鏡子
松尾, 豊
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著者名(英) |
Kaoru, Nasuno
Shojiro, Okuyama
Kyoko, Nakanishi
Yutaka, Matsuo
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,Twitterのデータを用いて選挙結果の予測を試みる研究の報告が活発である.本研究では,選挙結果を高い精度で予測するモデルの構築を目指し,社会学で古くから選挙当落の重要な要素の1つとされてきた選挙地盤を定量的に測定,指標化し,この指標を用いることで既存手法の拡張を試みる.選挙地盤に関する指標は選挙地盤のリーチ,バラエティ,ロイヤルティという3つの指標を提案する.選挙運動へのインターネットの利用が初めて解禁された2013年の参議院議員選挙を対象とした評価実験の結果,本研究で提案した3つの選挙地盤に関する指標は選挙結果の予測に有効であることが示された.また,本研究で用いた手法は既存手法と比較してF値が約70%高く,選挙運動へのTwitterの活用は選挙結果に小さいものの影響があることが示唆された. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Studies for predicting or examining election results using Twitter data becomes popular recently. In this paper, aiming at making a prediction model with high accuracy, we extend a previous method by using features representing candidates' constituency which has been considered as one of the most significant elements on election result in sociology. We propose three indicators as features on constituency: reach of constituency, variety of constituency and loyalty of constituency. Evaluation test is conducted with Twitter data during the period of Japanese general election in 2013. The result of evaluation test shows the three indicators we propose are useful for electoral prediction. Besides F-measure by our method is shown to be higher by about 70% than that by the previous method and this indicates that using Twitter for electoral campaign might have an effect on election results. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 56,
号 10,
p. 2044-2053,
発行日 2015-10-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |