Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2015-12-09 |
タイトル |
|
|
タイトル |
フィジカル・インタラクションを使ったプログラミング学習のための教材開発と実践 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
On the Design of Learning Materials for Supporting Physical Interactive Programming |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[ショートペーパー] プログラミング教育,インタラクション,Web教材 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学大学院情報科学研究科/同志社女子大学情報メディア学科 |
著者所属 |
|
|
|
同志社女子大学情報メディア学科 |
著者所属 |
|
|
|
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学大学院情報科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Technology, Osaka University / Department of Information and Media, Doshisha Women's College of Liberal Arts |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Information and Media, Doshisha Women's College of Liberal Arts |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Technology, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Technology, Osaka University |
著者名 |
有賀, 妙子
森, 公一
大下, 福仁
角川, 裕次
増澤, 利光
|
著者名(英) |
Taeko, Ariga
Koichi, Mori
Fukuhito, Ooshita
Hirotsugu, Kakugawa
Toshimitsu, Masuzawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
プログラミングは一般情報教育において重要な要素の1つである.これまで筆者らは,音センサ,赤外線センサなどを用い,インタラクティブなメディアコンテンツ(インスタレーション)の制作を通して,デジタル技術を表現手段とする造形基礎学習と,プログラミング学習との双方の目的を持つ教育プログラムを構築し,その教材を開発した(SV [Sensory Vision]教育プログラム).受講生が制作するのは,センサからの入力に応答して動的に生成されるグラフィックスと人の行為がインタラクションをとる作品である.制作にはプログラミングの理解が必要になるが,この教育プログラムでは,サンプルプログラムを読み解き,模倣することから始めて再生産,そして創作する方法で理解を進めた.今までの実践研究において一定の成果はあったが,プログラミング基礎要素の理解が十分ではないという問題点があった.そこで新たに本研究では,プログラミング学習を強化する目的で,主に自習に使用するWeb教材を開発した.この教材は,SV教育プログラムとは独立した一般プログラミング学習の場においても活用できる.この教材を適用して,(1)独立したプログラミング学習と,(2)教材を適用したSV教育プログラムの2つの教育実践を行い,従来の学習と比較した.本教材を使った学習実践が,プログラミングの基礎要素の理解に関して,従来の学習と同等以上の結果を示すことを確認した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Programming is a significant element in informatics education for non-major students. In our previous study, we developed an educational program in which an interactive installation is created using a sound sensor and an infrared sensor as a project, which is called SV [Sensory Vision] program. It aimed at two points in learning: basic art and design using digital technologies as an expressive way, and computer programming. Students create interactive motion graphics that respond to audience's behavior. To create an interactive media artwork needs learning of computer programs. In the previous research, students read sample programs, imitated them as a starting point of learning, and then made reproduction. This way led students to create their works. However, it is not enough to understand programming basics. In order to enforce this point, we develop Web materials for learning them. The materials can be applied to a programming course isolated from SV program. We organized two courses using the Web materials: (1) a study meeting for a basic programming, (2) SV program. This paper describes the materials and results of practices in two courses as compared with normal courses without the developed Web materials. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 1,
号 4,
p. 12-20,
発行日 2015-12-09
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |