Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2015-12-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
日本語学習者発音能力評価システムの開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
The development of an automatic evaluation system of L2 pronunciation in Japanese |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
目白大学 外国語学部 |
著者所属 |
|
|
|
広島大学 教育学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
東京工業大学 社会理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
東京工業大学 社会理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
パデュー大学 人文学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Foreign Language Studies, Mejiro University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Education, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Decision Science and Technology, Tokyo Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Decision Science and Technology, Tokyo Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of Liberal Arts, Purdue University |
著者名 |
高橋, 恵利子
畑佐, 由紀子
山元, 啓史
前川, 眞一
畑佐, 一味
|
著者名(英) |
Eriko, Takahashi
Yukiko, Hatasa
Hilofumi, Yamamoto
Shin-ichi, Maekawa
Kazumi, Hatasa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は日本語学習者の発音の自動評価システムの開発を目的としている.そのための基礎調査と して,中国人日本語学習者の音声データと,それに対する母語話者の一対比較評価データから,課題 文及び評価方法の妥当性について検討した. 評価者の属性に関わらず母語話者の評価はほぼ一致して いたことから,一対比較による評価方法を用いれば,評価者の属性に関わらず,妥当な評価値が得ら れる可能性が指摘できる.今後,さらに評価対象とする音声データを増やして今回の結果を検証する 必要がある.また,一対比較による膨大な評価作業における評価者の負担を軽減するため,一般母語 話者を対象としたクラウドソーシングを採用することの意義と課題について言及する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The present project aims at developing an automatic evaluation system of non-native speakers’ pronunciation in Japanese. In order to examine the quality of stimulus sentences and feasibility of the paired-comparison method to be used in our main study, a group of Japanese native speakers were asked to judge pairs of sentences read by Chinse leaners of Japanese. The results showed that native speakers’ judgements were highly consistent, suggesting that the paired-comparison method can be used to establish an evaluation measure for a computer-based assessment. We plan to expand the data size by increasing the number of learners and by employing a crowdsourcing technique to obtain paired-comparison data from a large pool of native speakers. |
書誌情報 |
じんもんこん2015論文集
巻 2015,
p. 59-64,
発行日 2015-12-12
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |