Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-02-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ものづくり体験を通したプログラミング授業の設計と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Trial of Programming Class Design with “Making” Experience |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般セッション |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部 |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部/青山学院大学ヒューマンイノベーション研究センター |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学社会情報学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University / Human Innovation Research Center, Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University |
著者名 |
吉田, 葵
伊藤, 一成
阿部, 和広
|
著者名(英) |
Aoi, Yoshida
Kazunari, Ito
Kazuhiro, Abe
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
青山学院大学では,2015 年前期 (4 月から 8 月) に,社会情報学部 1 年次必修科目として 「社会情報体験演習」 を開講した.この授業科目の目的は,構築主義を背景としたフィジカル・コンピューティングを通して,プログラミングの知識や技術を身に付けるだけでなく,主体的に学ぶ姿勢を身につけることである.授業では 「(教師は) 教えない」 を合言葉とし主体的に学ぶことを促した.また,学生の興味を惹き,アイデアを引き出せるよう,センサーボードをはじめとした様々なアイテムを提示し,自らのアイデアを形にするという体験を提供した.本稿では,授業設計について報告するとともに,履修学生に対するアンケート結果及び成果物から,技術の習得及び学ぶことに対する意識の変容について考察する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University offers a course titled “Hands-on Practice in Social Informatics.” This course was offered as a compulsory subject for freshmen in the first (April-August) semester in 2015. A major objective of this course is to teach basic study skills at the university level, such as programming skills and ability to learn proactively. For this purpose, we employed a method of learning by “making.” We prepared a slogan in learning proactively, "We (lecturers) do not give you (students) any instruction." And then, we also prepared a lot of gadgets in stirring students' imagination for creation and capture their hearts and mind, and then we offered “making” experience. This paper describes the class design, and we consider the change of students' mind from the results of questionnaires and student's final products. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2016-CE-134,
号 12,
p. 1-10,
発行日 2016-02-27
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |