Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2016-04-15 |
タイトル |
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タイトル |
周辺視野に呈示されたヒト型シルエットと身体パーツで表現された身体化エージェントがユーザの作業遂行に与える影響 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Influence of an Embodied Agent with Human Silhouette and Body Parts on a User's Task Performance Displayed in a Peripheral Visual Field |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] 身体化エージェント,ヒト型シルエット,潜在認知,作業意欲,社会的促進,社会的抑制 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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成蹊大学理工学部システムデザイン学科 |
著者所属 |
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成蹊大学理工学部システムデザイン学科 |
著者所属 |
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成蹊大学理工学部システムデザイン学科 |
著者所属 |
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成蹊大学理工学部システムデザイン学科 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science and Technology, Seikei University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science and Technology, Seikei University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science and Technology, Seikei University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Science and Technology, Seikei University |
著者名 |
鈴木, 聡
齋藤, 涼
岡部, 哲也
小方, 博之
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著者名(英) |
Satoshi, V. Suzuki
Ryo, Saito
Tetsuya, Okabe
Hiroyuki, Ogata
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
学習・労働などの現場における作業意欲の維持・向上は今日重要な課題となっている.本研究では,計算機環境において,ユーザの無意識下に働きかける形でユーザの作業意欲の維持・向上を図るため,ユーザの周辺視野に身体化エージェント(以下エージェントと略)を呈示し,エージェントからの被視感による作業遂行への影響を検討した.ただし,作業遂行への影響は作業の難易度に依存する点や,呈示されるエージェントの外観の違いは作業遂行へ影響する可能性を考慮する必要がある.そこで,ヒト型のシルエットと身体パーツで表現されたエージェントが,難易度の異なる課題に取り組む際のユーザの作業遂行に与える影響を,外観の異なるエージェントの比較も加えて実験により検討した.その結果,ユーザがエージェントの呈示への気づきの有無の影響もあったが,ヒト型シルエットと身体パーツのエージェントを呈示する条件で作業遂行は悪化した.さらに,その条件の中でも呈示時と非呈示時を比較すると呈示時の方が作業遂行が改善した.加えて,比較対象とした他の外観のエージェントと同様に,エージェントの呈示に気づいたユーザは,呈示中困難な課題に取り組む際に作業遂行が悪化した.以上の結果,特にエージェントの身体パーツの影響の大きさを考慮し,エージェントの周辺視野への呈示を通じたユーザの無意識下の認知過程への介入による作業意欲の制御の可能性について議論する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Inspiring and maintaining the motivation to work and study are significant problems in modern society. In this study, we examine the influence of an embodied agent characterized as a human silhouette with body parts, displayed in a peripheral visual field of a user, on his/her work performance; this analyses can be used to inspire and maintain user motivation by stimulating her/his unconscious cognitive process. It is known that the work performance also depends on the difficulty of the task and the appearance of the agent. Therefore, we conduct an experiment, where the tasks being worked on have varying difficulty levels while simultaneously the appearance of the displayed embodied agent is varied; this experiment helps examine the overall influence on the work performance. The results indicate that regardless of the participants' awareness of the presence of the embodied agent, the task performance of the participants for which an agent with body parts was displayed reduced. We discuss the possibility of controlling a user's work motivation by stimulating her/his unconscious cognitive process through the display of an embodied agent in her/his peripheral visual field. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 57,
号 4,
p. 1151-1161,
発行日 2016-04-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |