Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2016-08-15 |
タイトル |
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タイトル |
CGMコミュニティ育成管理モデルの提案-プログラミングに関する問題解決支援サービスteratailのケーススタディ- |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Proposal of the growth model of consumer generated media communities -A case study by the engineering Q&A service teratail- |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
学習分析 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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レバレジーズ株式会社 |
著者所属 |
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株式会社LIG |
著者所属 |
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岩手県立大学ソフトウェア情報学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Leverages Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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LIG inc. |
著者所属(英) |
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en |
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Iwate Prefectural University |
著者名 |
藤本, 直也
菅原, 遼介
高木, 正則
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著者名(英) |
Naoya, Fujimoto
Ryosuke, Sugawara
Masanori, Takagi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
大規模CGM(consumer generated media)コミュニティでは,ユーザがコンテンツを作成し続ける必要がある.特にオンラインコミュニティでは,面識のない膨大な数のユーザを管理し,コミュニティを維持・活性化することは容易ではなく,面識のある知り合いベースのコミュニティとは異なる運営が必要となる.本研究では,持続可能なCGMコミュニティの構築を目的とし,流入,突破,継続,転換の4つの概念ループからなるCGMコミュニティ育成モデルを提案する.また,プログラミングに関する問題解決支援サービスteratailに本モデルを適用した.その結果,本モデルがCGMコミュニティの育成管理に有効であることが示唆された.同時に,定性的な側面であるコミュニティで生成されるコンテンツの品質管理についても考察し,コンテンツの品質を上げるためには,コンテンツ投稿者にコンテンツに対するフィードバックを与える手法が有効であることを示した.しかし,コンテンツ品質の向上施策は短期的かつ定量的なコミュニティの育成とは反比例することがわかった.以上より,持続可能な大規模オンライコミュニティの運用には,コミュニティを支えるプラットフォームの機能を充実化させる施策と,コミュニティの運用ルールを充実化させる施策の2 つの観点が必要不可欠であることを明らかにした. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In a large-scale consumer generated media community it is required for the users to create content continuously. Unlike a community where each user knows each other, with the online community it isn't easy to manage and maintain the community of users who don't know each other. Therefore, we need to have a different approach when managing the online community. In this research, we propose the growth model of a consumer generated media community by focusing on the 4 points of a loop: inflow, breakthrough, continuation, and conversion. Also, this model was applied to the engineering Q&A service, teratail. As a result, this model proved to be effective for the growth management of consumer generated media communities. In addition, content quality control was examined and found it effective to provide feedback to the content provider in order to improve content quality. However, content quality control was inversely proportional to the short-term growth of a community. In conclusion, through the operation of tertail it was found that creating many functions to enhance the service and creating operating rules are the two essential factors to run a sustainable large-scale online community. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム2016論文集
巻 2016,
p. 74-81,
発行日 2016-08-15
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |