Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2016-10-28 |
タイトル |
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タイトル |
モンテカルロ木探索における子孫の勝敗確定時のプレイアウト結果の修正 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Modification of Playout Results in Monte Carlo Tree Search When Offsprings' True Outcomes are Identified |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属 |
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東京大学 |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Tokyo |
著者名 |
今川, 孝久
金子, 知適
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著者名(英) |
The, University of Tokyo
The, University of Tokyo
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
モンテカルロ木探索(MCTS) は,囲碁などのゲームで使われている優れた探索手法である.ゲームにおいて終局は,勝ち負けが確定し,終局の前の局面で最善を尽くした場合の勝ち負けも手番次第では確定する重要な局面である.しかし,MCTS における終局の扱いをどうすべきかについてはまだ明らかでない.本研究ではMCTS での終局の扱いについて議論し,勝ち負けの確定の計算とともに,勝ち負けが確定した手の評価の調整を行う手法を3 つ提案した.実験の結果,そのうち1 つは既存手法より優れた性能を示した.また,提案手法について最善手の評価の観点から分析した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Monte Carlo Tree Search (MCTS) is an effective search algorithm used in games e.g. the game of Go. Terminal positions in games are important because they prove the game-theoretical values of the positions, and also those of their previous positions in some cases. However, it is still not obvious how MCTS should treats terminal positions. In this paper, we discuss treatment of terminal positions in MCTS and propose three ways to modify evaluation of moves when their game-theoretical values are proved. In our experiment, the one of the proposed methods is better than existing methods. We also analyze the methods by investigating the evaluation of the best move. |
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2016論文集
巻 2016,
p. 13-20,
発行日 2016-10-28
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |