Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2016-11-15 |
タイトル |
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タイトル |
戦術的ターン制ストラテジゲームにおけるAI構成のための諸課題とそのアプローチ |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Proposal of Challenges and Approaches to Create Effective Artificial Players for Turn-based Tactics Game |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:ゲームプログラミング] ゲームAI,ターン制戦略ゲーム,ターン制ストラテジ,モンテカルロ木探索 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
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北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
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北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属(英) |
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en |
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JAIST |
著者所属(英) |
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en |
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JAIST |
著者所属(英) |
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en |
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JAIST |
著者名 |
佐藤, 直之
藤木, 翼
池田, 心
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著者名(英) |
Naoyuki, Sato
Tsubasa, Fujiki
Kokolo, Ikeda
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本稿は「戦術的ターン制ストラテジ」という,チェスや将棋と似た形式でアプローチしやすく,また同時に3つの興味深い課題を含むAI設計の問題クラスを記述する.その課題とは,1つ目は行動数の組合せ爆発で,同ゲームでは1手番ごとのbranching factorがしばしば億のオーダに達する.2つ目は局面評価に関するもので,毎回異なる初期局面から生じる多様な局面群に対し,駒間の循環的相性も考慮して駒価値を適切に与えなければならない.3つ目は攻撃行動組合せの扱いが要する繊細さで,同ゲームでは攻撃行動の適切な組合せで数十体の駒ものがたった1手番で消滅することがあり,そうした影響力の行使および相手からの行使の予防が重要になる.我々はこれらの課題を,具体的状況と既存のAI手法を例に用いて論じた.複数のアプローチを提案しそれぞれの長所と短所を整理して,同問題においてAI設計者が考慮すべき課題の特徴を明らかにした. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
This paper describes characteristics and problems with designing AI players in “Turn-based tactics” games. These environments of these games provide the designers a similar framework of designing AI players while these provide them some interesting challenges to deal with three major problems described below. Firstly, branching factors of the game tree search often exceed hundreds millions in the games. Secondly, the evaluation of game positions is often difficult in the game because the effectiveness of pieces varies drastically according to the types of opponent pieces in the games. Thirdly, combinations of attack actions in the games have a potentially great effect on game situations. We discussed the effects made by these problems in detail suggesting multiple approaches for the problems, moreover we discussed about the dis/advantages in each approach in example situations. Finally, we made the characteristics of the problems that AI designers face with in the game. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 57,
号 11,
p. 2337-2353,
発行日 2016-11-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |