Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-11-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
弱視者のゲームアクセシビリティにおける問題点 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Accessibility issues of computer games encountered by people with low vision: A questionnaire survey |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生企画「視覚障害とゲームアクセシビリティ」 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
筑波技術大学保健科学部 |
著者所属 |
|
|
|
東京大学高齢社会総合研究機構 |
著者所属 |
|
|
|
筑波技術大学保健科学部 |
著者所属 |
|
|
|
筑波技術大学保健科学部 |
著者所属 |
|
|
|
筑波技術大学保健科学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Health Science, Tsukuba University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Institute of Gerontology, The University of Tokyo |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Health Science, Tsukuba University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Health Science, Tsukuba University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Health Science, Tsukuba University of Technology |
著者名 |
市場, 大亮
三浦, 貴大
坂尻, 正次
大西, 淳児
小野, 束
|
著者名(英) |
Daisuke, Ichiba
Takahiro, Miura
Masatsugu, Sakajiri
Junji, Onishi
Tsukasa, Ono
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
コンピュータゲーム内の視覚 ・ 聴覚 ・ 触覚など多感覚コンテンツの充実に伴い,視覚障害があっても結果的に遊べるゲームが増加している.しかし,視覚的な提示情報を把握可能な弱視者であっても,時にプレイが困難になるケースが多々あり,アクセシビリティの不十分さを感じざるを得ない.また,ゲームにおけるアクセシビリティは再検討される課題となっているが,弱視者に焦点を当ててアクセシビリティ上の問題を詳らかにした例は少ない.このため,本研究の目的を,弱視者が現在のコンピュータゲームをプレイする上での問題点を明らかにすることと設定した.特に本論文では,弱視者に対してコンピュータゲームのプレイ状況等について小規模ながらアンケート調査を行い,彼らの抱えている問題点をまとめた.結果より,弱視者の多くがプレイするジャンルや,プレイしやすい要因,ゲーム改善要望がまとめられた.また,視覚的不便さに対する方策についても明らかにした. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Since multimodal contents on computer games have become enriched, the games that visually impaired people can play have been increasing. However, people with low vision, who can partially recognize optical information on display, cannot play some games and have to face the insufficient accessibility functions. Moreover, though accessibility of computer games for people with disabilities are one of the hot topics on accessibility researchers, there are few studies focus on accessibility issues for people with partial blindness. In this report, our objective is to clarify situations and problems of computer games for low-vision gamers. As a preliminary study, we conducted small-scale questionnaire survey to amblyopic gamers about conditions and challenges on their playing games, and countermeasures to the inconvenience they faced. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12752949 |
書誌情報 |
研究報告アクセシビリティ(AAC)
巻 2016-AAC-2,
号 13,
p. 1-4,
発行日 2016-11-25
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2432-2431 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |