Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2017-06-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教師の過去のPC操作を授業中に参照できる画面遷移参照ツールの提案と開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Proposal and Development of Educational Tool to Refer Screen Transition of the Teacher's PC to Observe Past Operation History |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[ショートペーパー] 情報教育,操作教育,教育支援システム,タブレット |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
獨協医科大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dokkyo Medical University |
著者名 |
坂東, 宏和
山下, 真幸
上西, 秀和
蓼沼, 隆
梅村, 博子
冨士山, 千晶
大橋, 和也
坂田, 信裕
|
著者名(英) |
Hirokazu, Bandoh
Masaki, Yamashita
Hidekazu, Kaminishi
Takashi, Tatenuma
Hiroko, Umemura
Chiaki, Fujiyama
Kazuya, Ohashi
Nobuhiro, Sakata
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文では,教師のPC画面を受講者へ提示しPCの操作方法を説明する場面において,受講者全員が必要なPC操作を把握できる環境の実現を目的とした,画面遷移参照ツールの提案と開発について述べる.本ツールでは,教師用PCのスクリーンショットにPC操作の内容を示す簡単な注釈を追記した画像を蓄積し,受講者が授業中の必要なタイミングでそれらを参照できる機能を提供する.これにより,教師のPC操作についてこられない受講者が,教師用PCの過去のスクリーンショットを参照しながら,各自のペースでPC操作を行えることが期待できる.また本ツールは,すべて自動的に実行されるため,教師に余計な負担をかけることなく活用できる.情報に関する授業の中で行った簡単な試用評価と,具体的にどのようなPC操作の把握が難しいのかを検討するために行った試用評価の結果,現在の表示内容では,CTRLキー・SHIFTキーなどの修飾キーの状態が分からない,表示と実際の入力が異なる場合に必要な入力操作を把握しにくいなど,必要なPC操作の把握が難しい場合があるものの,PC操作を学ぶ授業の理解に役立つ可能性が示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper proposes an educational tool to refer screen transition of the teacher's PC to observe past operation history. This tool is designed for lessons to explain PC operations by showing practical operations on the teacher's PC screens and it creates favorable environment for all students to grasp correct operations. The main function of this tool is storing up screenshots of teacher's PC with short notes to explain operations to record past operations and screen transition. Students can refer them whenever necessary. Even if a student could not keep up with advance of teacher's operations, past screenshots history could be help to comprehend later. All of this function is carried out automatically without imposing an excessive burden of the teacher. As results of a trial use in an information study lesson and an investigation to grasp which PC operations were difficult to understand for students, we found that it worked effectively but in some specific occasions, for example, not shown clearly touching a modifier key such as Ctrl or Shift. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 3,
号 2,
p. 52-62,
発行日 2017-06-14
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |