WEKO3
-
RootNode
アイテム
プログラミング教育における教室内の空気の調査
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/182971
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/182971004497d9-0017-40da-b3c8-8ca4bc1ae9ef
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-08-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | プログラミング教育における教室内の空気の調査 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Air measurement in classroom for computer programming education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京電機大学情報環境学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Denki University School of Information Environment | ||||||||
著者名 |
土肥, 紳一
× 土肥, 紳一
|
|||||||
著者名(英) |
Shinichi, Dohi
× Shinichi, Dohi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | プログラミング教育では,学生が情報端末を購入し,大学へ持ち込む BYOD (Bring Your Own Device) が普及している.教室内の気温は,人や情報端末によって上昇する.教室内の気温や湿度は空調によって容易に制御できるが,二酸化炭素濃度の上昇は気付きにくく,換気を行わないと下げられない.厚生労働省の二酸化炭素濃度の基準は 1000 ppmである.一般的に,二酸化炭素濃度が 1000 ppm を超えると眠気などを誘発すると言われている.眠気の誘発は,モチベーションの低下につながる.本論文では,教室内の空気の調査結果について述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | BYOD (Bring Your Own Device) that student bought the information terminal for computer programming education spread in many university. Temperature in the classroom rises by generation of heat of students and information terminals. The temperature and humidity in the classroom can be easily controlled with the air conditioner. But the rise in carbon dioxide concentration is hard to notice, and doesn't fall without ventilation. The standard of the carbon dioxide concentration of the Ministry of Health, Labour and Welfare is 1000 ppm. If carbon dioxide concentration is over 1000 ppm, it is generally said that drowsiness is caused. The drowsiness causes the decrease of student's motivation. In this paper, the result of measurement of air in the classroom is presented. | |||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集 巻 2017, 号 43, p. 271-276, 発行日 2017-08-10 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |