Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-02-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
共通の目的地をもつ顧客によるタクシー相乗りのためのモデル作成と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Modeling and evaluating taxi ride-sharing for event trips |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
(株)デンソー |
著者所属 |
|
|
|
(株)デンソー |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
DENSO CORPORATION |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
DENSO CORPORATION |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Tsukuba |
著者名 |
吉田, 岳人
矢野, 正基
堀川, 健一郎
佐藤, 啓太
南, 翔太
繁野, 麻衣子
|
著者名(英) |
Taketo, Yoshida
Masaki, Yano
Kenichiro, Horikawa
Keita, Sato
Shota, Minami
Maiko, Shigeno
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年,ライドシェアリングは広く注目を集めているが,その中でもタクシー相乗りは効果が高いことが期待されている.本研究では,イベントへの参加などで共通の目的地のある乗客のタクシー相乗りの可能性を探る.タクシー相乗り問題では通常移動コストの最小化を扱うが,ここでは,タクシーの総走行距離が長くならない中で,乗客の総移動距離を最小化することを目的とする.この問題を混合整数線形計画問題として定式化するとともに,乗車人数に制限がある場合に対する厳密アルゴリズムと制限がない場合に対するヒューリスティックアルゴリズムを提案する.そして,数値実験により,ヒューリスティックアルゴリズムの解が適切であることを検証し,さらに,得られた解の相乗り方法と支払料金から評価して妥当性を示す. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
While ride-sharing systems have been raised great interest and widely spread in recent years, taxi ride-sharing expects high effective. This research investigates the possibility of taxi ride-sharing for passengers having a common purpose like as an event trip, which takes charge of passengers having the same reason for trips. Although solutions of the taxi ride-sharing problems are usually evaluated by distance traveled by taxis, the objective of our model adopts to minimizing the total trip distance of all passengers, without extending the minimum total distance traveled by taxi so long. This taxi ride-sharing problem is formulated by a mixed integer linear programming (MILP). For this problem, an exact algorithm under the restriction of a riding capacity and a heuristic algorithm solving general case are proposed. Moreover, numerical experiments assess the performance of our heuristic algorithm and evaluate the solution by routes of passengers and payment fare. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10505667 |
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)
巻 2018-MPS-117,
号 3,
p. 1-6,
発行日 2018-02-22
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8833 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |