Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2018-02-28 |
タイトル |
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タイトル |
キャラクタの位置情報に基づいた対戦型格闘ゲームの初心者向け観戦支援システム |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Watching Support System for Beginner Watcher Based on Characters' Position in the Fighting Game |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[研究論文] e-Sports,対戦型格闘ゲーム,観戦支援,デジタルコンテンツ,ゲーム |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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岡山理科大学 |
著者所属 |
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岡山理科大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Okayama University of Science |
著者所属(英) |
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en |
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Okayama University of Science |
著者名 |
梶並, 知記
長谷川, 和也
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著者名(英) |
Tomoki, Kajinami
Kazuya, Hasegawa
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本稿では,対戦型格闘ゲームの初心者観戦者を対象とした,試合の観戦支援システムを提案する.対戦型格闘ゲームは,プレイヤが格闘家を模したキャラクタを操作し,対戦相手のプレイヤが操作するキャラクタと闘うゲームであり,近年国際的な競技会も開催されているデジタルゲーム競技(e-Sports)のジャンルの一種である.従来研究で,キャラクタの相対位置や,ゲームフィールド上の絶対位置がプレイヤの意思決定に及ぼす影響について考察されている.本稿ではゲームキャラクタの相対位置や絶対位置に基づき,対戦型格闘ゲームのプレイ中に現れる典型的な3つの状況である,近距離状況,遠距離状況,画面端状況を定義し,状況に応じた文字アノテーションと図形アノテーションを提示する観戦支援システムを構築する.文字アノテーションは,プレイヤにとっての各状況の意味を端的に観戦者に示しつつ,攻防が行われそうなタイミングを観戦者に伝達する.図形アノテーションは,矩形や矢印といった基本図形で,攻防が行われそうな場所を観戦者に伝達する.対戦型格闘ゲームにあまり詳しくない初心者観戦者を被験者とした評価実験を行い,提案システムの有効性を検証する.実験の結果,提案システムを用いた被験者が,試合中の攻防が行われるタイミングや場所をより容易に理解・予測できるようになることを示す. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
This paper proposes a spectator support system to assist beginning spectators of electronic fighting games. These fighting games are part of an e-Sports genre and are similar to karate and boxing. In these games, two opposing characters, such as grapplers, fight each other. Like in actual fighting sports, the position the game's character holds in the gameplay area is important in winning the match. The nuances involved in understanding how these positions affect the game can be challenging to new spectators. A previous study proposed a concept for a spectator support system involving displaying, to beginning spectators, in-game annotations corresponding with the characters' positions in play. This paper defines three typical situations that commonly occur in matches and proposes the use of keywords and graphic annotations designed to encourage spectator understanding of the match and to emphasize amusement for a beginning spectator of these fighting games. This study develops this type of spectator support system using annotations superimposed on the video of a match. Experimental results showed that subjects using the proposed system found it easier to understand the timing of a fight and fighting positions, which can improve the amusement and enjoyment the spectator receives from watching the match. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 6,
号 1,
p. 17-27,
発行日 2018-02-28
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |