Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2019-03-01 |
タイトル |
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タイトル |
囲碁AIを用いたプレイヤーの棋力推定 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Examination of Indicators for Estimating Players' Strength by using Computer Go |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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The University of Electro-Communications |
著者所属 |
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The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Electro-Communications |
著者名 |
小坂, 悠登
伊藤, 毅志
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著者名(英) |
Yuto, Kosaka
Takeshi, Ito
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本研究では従来チェスや将棋.オセロといった二人完全情報確定零和ゲームで行われてきたゲームAIを利用した棋力推定のアプローチを囲碁に応用する手法について検討した.他のゲームと囲碁AIの大きな違いはベースとなっているアルゴリズムがミニマックス探索ではなく,モンテカルロ木探索(MCTS)である点である.そのため,従来の手法で用いられてきたミニマックス探索でいうところの「評価値」の代わりに,本研究ではMCTSが導き出す局面評価に相当する概念である「勝率」という指標を用いることにした.棋譜の評価においては,MCTSのみ用いた囲碁プログラムと,Alpha Goの探索手法に倣ってDNN(Deep Neural Network)を用いた囲碁プラグラムの両者を用いて実験結果の比較検証を行った.さらに,これらの手法を合議で組み合わせることによって,さらに飛躍的に棋力推定の精度を高めることができた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In this research, we describe a method to apply players' strength estimating approach to Go by using game AI which was conventionally done in chess, shogi and so on. The big difference between the other games and the game of Go is that the base algorithm is not the minimax search but the Monte Carlo tree search (MCTS). For this reason, instead of the index of "evaluation value" in the minimax search which was used in the relational works, we decided to use the index "winning percentage" which is the aspect evaluation derived by MCTS in this research. In the evaluation of the game records, experimental results were compared and verified using both Go program using only MCTS and Go program using DNN (Deep Neural Network) following Alpha Go's method. Furthermore, by combining these methods in consultation algorithm, we were able to further improve the precision of estimation dramatically. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11362144 |
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI)
巻 2019-GI-41,
号 15,
p. 1-7,
発行日 2019-03-01
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8736 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |