Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2019-09-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
チューターによるプログラミング課題の確認を支援する入学前教育eラーニングにおける学習環境の構築 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of e-learning environment for supporting tutors to check programming tasks in preparatory education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション(2) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Software and Information Science, Iwate Prefectural University |
著者名 |
小山田, 圭吾
市川, 尚
高木, 正則
富澤, 浩樹
阿部, 昭博
|
著者名(英) |
Keigo, Oyamada
Hisashi, Ichikawa
Masanori, Takagi
Hiroki, Tomizawa
Akihiro, Abe
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本学部では e ラーニングによる入学前教育を実施しており,プログラミングの課題も含まれている.本研究では,受講対象者である高校生をチューターと学習者に分け,学習者が作成したプログラムに対して,チューターが確認を行うためのオンライン上の学習環境を構築した.そのシステムは,学習者がビジュアル型言語でプログラムを作成して提出するまでの履歴を記録し,チューターがプログラムや履歴を確認して学習者にフィードバックを行うことを支援する.構築した学習環境を用いて入学前教育で試行した結果,チューターの確認とフィードバックにより,学習者のプログラムの改善が見られた.一方で,履歴を提示することはチューターの役に立っていたが,プログラムの確認やフィードバックには不十分な点が見られるなどの課題が残った.その課題を踏まえ,システムの改善について検討した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Preparatory education through e-learning including programming tasks has been conducted in our faculty. In this study, we divided the high school students who were the participants into tutors and learners, and built an online learning environment for the tutors to check the programs created by the learners. The system records the programming history data until the learner creates and submits the program by a visual programming language, and supports the tutor to check the program and history and provide feedback to the learner. As a result of trial in preparatory education using the constructed learning environment, the student's program was improved by the tutor's confirmation and feedback. Presenting the programming history was useful for tutors, but there were still problems such as insufficient confirmation and feedback to programs. Based on these issues, we examined the improvement of the system. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2019-CE-151,
号 5,
p. 1-8,
発行日 2019-09-28
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |