Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2020-02-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
LMS経由で手書きレポートを返却するWebサービス「かみレポ」の開発・評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development and Evaluation of “KamiRepo” Web Service with Return of Handwritten Assignments via LMS |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] 手書きレポート,LMS,自動学生識別,OCR,Webサービス |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学情報基盤センター |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学情報基盤センター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Technology Center, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Technology Center, Nagoya University |
著者名 |
大平, 茂輝
清谷, 竣也
伊藤, 瑠哉
岡本, 康佑
谷川, 右京
出口, 大輔
戸田, 智基
|
著者名(英) |
Shigeki, Ohira
Shunya, Seiya
Ryuya, Ito
Kosuke, Okamoto
Ukyo, Tanikawa
Daisuke, Deguchi
Tomoki, Toda
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
高等教育における学習支援システム(LMS: Learning Management System)の重要性は年々高まっており,授業改善や学習分析などさまざまな目的のために活用されている.一方で,数式の記述や作図を必要とする授業や演習,試験など,紙媒体を主体的に扱う教育・学習環境は依然として多く残っており,それらの活動を支援するシステムが強く求められている.そこで本研究では,LMSと連携して手書きレポートを返却するWebサービスの実現を目指し,2016年度から「かみレポ」システムの開発を進めている.本稿では,半年間の試験運用時に実施した手書き数字の認識性能に関する評価と,運用開始後の1年6カ月間の運用評価をもとに,かみレポサービスの有効性と課題,今後の展望についてまとめる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Learning management systems (LMSs) play an important role in higher education, and digital-education data in an LMS are used for class improvement and learning analytics. On the other hand, there are still many classes, exercises, and exams that handle paper media actively, such as writing mathematical formulas and drawing figures. Therefore, there is strong demand for supporting activities in these educational environments. We have been promoting the development of a web service called “KamiRepo” that returns handwritten assignments in cooperation with an LMS since April 2016. This paper describes the effectiveness of and issues with our service and its future prospects based on an evaluation on recognition performance of handwritten digit recognition conducted over a six-month period and the production operational evaluation conducted over a one-and-a-half-year period. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 6,
号 1,
p. 52-68,
発行日 2020-02-21
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |