Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2020-04-15 |
タイトル |
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タイトル |
鳴きを考慮した麻雀AI |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Artificial Intelligence for Mahjong Using Tile Claiming to Construct a Melded Set for Yaku |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] 麻雀,AI,鳴き,役 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00204250 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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東京都市大学知識工学部 |
著者所属 |
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東京都市大学大学院総合理工学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Knowledge Engineering, Tokyo City University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Integrative Science and Engineering, Tokyo City University |
著者名 |
青木, 幸聖
穴田, 一
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著者名(英) |
Kousei, Aoki
Hajime, Anada
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,完全情報ゲームであるチェス,オセロ,将棋といったゲームでは人間のトッププレイヤと同等の実力を持つ人工知能(AI)が実現されている.一方,不完全情報ゲームにおいては,ポーカーでは人間のトッププレイヤと同等の実力を持つAIが実現されているが,麻雀では実現されていない.なぜなら,本研究が対象とする「麻雀」は完全情報ゲームであるチェスや将棋と異なり,対戦相手の所持している手が見えないため,相手の状態や状況の予測が難しいうえ,同じ不完全情報ゲームであるポーカーより考えられる戦局が多岐にわたるゲームだからである.そのようななか,近年トッププレイヤに近い強さを持つといわれる水上ら(2013, 2014)による麻雀AIが発表されている.しかしこのAIは役を考慮した鳴きができないという問題点がある.一方,原田らは「Complete Hand Extraction(CHE)」で構築できる可能性の高い役を考慮した着手を実現した.そこで本研究では,役構築を考慮可能な原田らの手法「CHE」を用いて,役構築を考慮した鳴きが可能な麻雀AIを構築し,CHEと対戦させることによりその有効性を確認した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Recently, artificial intelligence has rivaled top professional players in games with perfect information, such as shogi and Othello, but has been only partially successful in games with imperfect information. For instance, artificial intelligence rivaling top professional players has been realized by some researchers in poker, but not in mahjong, a game with imperfect information and higher complexity than poker. Mizukami et al. (2013, 2014) have constructed an artificial intelligence near the top professional level for mahjong. However, this artificial intelligence cannot claim a tile to construct a melded set for each Yaku. On the other hand, Harada et al. constructed an artificial intelligence named Complete Hand Extraction (CHE) for mahjong, which considers the yaku that will be constructed with high probability. Based on this work, we apply CHE in an artificial intelligence for mahjong, which can claim a tile and hence construct a melded set for each Yaku. The effectiveness of the proposed artificial intelligence was confirmed in a mahjong game using CHE. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 61,
号 4,
p. 990-995,
発行日 2020-04-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |