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ITIL導入におけるシステム運用者の変容の段階
https://doi.org/10.20729/00204510
https://doi.org/10.20729/002045100ee6c4ac-341b-449e-ad39-aeff005fb962
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2020-05-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ITIL導入におけるシステム運用者の変容の段階 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Transformation Stages of System Operators in ITIL Introduction | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [特集:情報システム論文(特選論文)] ITIL,主体性,質的研究,修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ(M-GTA) | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.20729/00204510 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋経済大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagoya University of Economics | ||||||||
著者名 |
角田, 仁
× 角田, 仁
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著者名(英) |
Hitoshi, Tsunoda
× Hitoshi, Tsunoda
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ITILはシステム運用における事実上の世界標準であるが,導入の難易度が高く,それが多くの企業等の課題となっている.その成功要因の1つはシステム運用者の主体性にあるが,それはどのように獲得されるのか明らかではない.以上の背景・課題から,本研究では「ITIL導入において,システム運用者はどのように主体性を獲得するのか,その変容の段階を明らかにすること」を目的とする.そのためITIL導入を経験したシステム運用者18名にインタビュー調査を行い,M-GTAで分析することにより,システム運用者の変容をモデル化した.システム運用者は,ITIL導入前はネガティブな感情を持ち,導入初期も生みの苦しみを感じるが,その後上司・同僚からの精神的な支援を受けながらITILの意義を理解して行動も変化していることが分かった.さらに本稿では,その分析結果から,システム運用者が変容するために,①小さな成果を生み出す,②意義を語る立場にする,③精神的な支援を行う,④ITILの知識を付与する,という4つの有効な施策を提示する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Although ITIL is a de facto global standard, the difficulty of introduction is high, which is a problem for many companies and others. One of the success factors is in the subjectivity of the system operator, but it is not clear how it is acquired. Based on the above background and tasks, in this research, “How to make system managers acquire the identity in introducing ITIL it is aimed to clarify the transformation stages.” For this reason, we interviewed 18 system administrators who experienced ITIL introduction and analyzed them with M - GTA to model transformation processes of system operators. System administrators have negative emotions before introducing ITIL and feel the suffering of the first term of introduction, but in the latter stage of introduction, while understanding the significance of ITIL while receiving spiritual support from superiors/colleagues, It turned out to be changing. In addition, in this paper, we propose a method to make system administrator change by suggestion obtained through analysis, (1) produce small results, (2) make a position to tell significance, (3) give spiritual support and (4) give ITIL knowledge, we present four effective measures. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 61, 号 5, p. 1064-1072, 発行日 2020-05-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |