Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2020-11-06 |
タイトル |
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タイトル |
ガイスターの初期盤面における相手駒推定の有効性 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Effectiveness of estimating opponent piece color on initial position in Geister |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
ガイスター |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
不完全情報ゲーム |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
推定 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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高知工科大学大学院工学研究 |
著者所属 |
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高知工科大学情報学群 |
著者所属(英) |
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en |
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Kochi University of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Kochi University of Technology |
著者名 |
栃川, 純平
竹内, 聖悟
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著者名(英) |
Junpei, Tochikawa
Shogo, Takeuchi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
ガイスターは,相手の駒の色がわからない二人不完全情報ゲームである.ガイスターにおいて推定を行うプレイヤーの開発がされてきたが推定に関する基本的なデータが知られていなかった.データから推定の方針を示すことができれば,ガイスタープレイヤー開発に役立てることができる.本研究ではその方針を得るため,推定する駒の数や色,配置,推定精度に着目し,重視すべき特徴について調査を行った.重視すべき特徴を得るために,実験では初期盤面から対戦を行った.片方のプレイヤーは相手の駒色を知っており,もう片方のプレイヤーはそうでない状況で対戦させ,勝率の変化などを調べた.実験の結果,推定する駒数が多いほど勝率が良く,推定精度が高いほど勝率が良いことが確認できた.MC では推定精度が60%でも効果があることが確認できた.また,重視すべき特徴として青駒よりも赤駒を推定する方が有効であることが得られた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Geister is a two-player imperfect information game in which the colors of the opponent's pieces are unknown. Although players have been developed to perform estimations in Geister, the basic data on estimation were not known. If we can show a policy of estimation from the data, it can be useful for Geister player development. In this study, we focused on the number and color of estimation pieces, their placement, and estimation accuracy. In order to obtain the important features, we performed tournaments between a guessing player and a non-guessing player. Experimental results showed that the higher the number of pieces estimated, the better the win rate, and the higher the estimation accuracy, the better the win rate. The MC was found to be effective even with an estimation accuracy of 60 percent. We also found that it was more effective to estimate red pieces than blue pieces as an important feature. |
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2020論文集
巻 2020,
p. 10-15,
発行日 2020-11-06
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |