Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2020-10-19 |
タイトル |
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タイトル |
希望に基づく秘匿先手決定プロトコルとその拡張 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
A Secure Protocol for Deciding the First Turn and Its Extension |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
物理的暗号技術,カードベース暗号,秘密計算 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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東北大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
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東北大学大学院情報科学研究科/産業技術総合研究所 |
著者所属 |
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電気通信大学/産業技術総合研究所 |
著者所属 |
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東北大学サイバーサイエンスセンター |
著者所属 |
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東北大学サイバーサイエンスセンター |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Sciences, Tohoku University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Sciences, Tohoku University/AIST |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Electro-Communications/AIST |
著者所属(英) |
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en |
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Cyberscience Center, Tohoku University |
著者所属(英) |
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en |
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Cyberscience Center, Tohoku University |
著者名 |
篠田, 悠斗
宮原, 大輝
品川, 和雅
水木, 敬明
曽根, 秀昭
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著者名(英) |
Yuto, Shinoda
Daiki, Miyahara
Kazumasa, Shinagawa
Takaaki, Mizuki
Hideaki, Sone
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
将棋などの2人で行うボードゲームでは,ゲームを始める手番(先手・後手)によって取りやすい戦略が異なり,プレーヤーごとに得意な手番があるため,プレーヤーの希望を踏まえた上で公平に手番を決めるのが良い.しかし,取りたい手番をそのまま相手に伝えてしまうと,自身の戦略が相手に漏れてしまう.したがって,お互いに取りたい手番の情報は秘匿したまま,自分が持ちたい手番はできるだけ取れるように手番を決定できれば嬉しい.この問題は,現在一般に行われている振り駒やじゃんけんなどでは解決できない.本稿では,この問題の定式化を行い,この問題を解決する「希望に基づく秘匿先手決定プロトコル」を物理的なカード組を用いて構成する.これに加えて,問題を多人数に拡張し,希望者のみから公平かつ秘密に抽選する「隠密抽選プロトコル」も提案する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
We have to decide Sente/Gote (who will be the first player) when we play shogi. It should be decided based on players' requests because strategies of shogi rely on the first move or not and most of players have their preference in regard to Sente/Gote. However, if they simply tell their requests to each other, they will notice the other's strategy. Therefore, it is preferable that they can decide the first turn according to their requests while hiding any information about them. Note that this problem cannot be solved by Furigoma and rock paper scissors. In this paper, we formalize this problem and propose a ``secure protocol for deciding the first turn'' that solves this problem using a deck of physical cards. Moreover, we extend this problem to the multi-player setting and propose a ``covert lottery protocol'' that securely chooses a single player according to their requests. |
書誌情報 |
コンピュータセキュリティシンポジウム2020論文集
p. 1260-1266,
発行日 2020-10-19
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |