WEKO3
-
RootNode
アイテム
Processingによる初学者向けプログラミング教育の実践
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/208781
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2087812f9cb6f7-fd97-40f0-ab91-fe642fad89f8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-12-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Processingによる初学者向けプログラミング教育の実践 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Practical Programming Education for Novice by Using Processing Language | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京都立産業技術大学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Institute of Industrial Technology | ||||||||
著者名 |
三好, きよみ
× 三好, きよみ
|
|||||||
著者名(英) |
Kiyomi, Miyoshi
× Kiyomi, Miyoshi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 2020 年度からの小学校でのプログラミング教育等,プログラミング教育への政府の取り組みが強化されてきて おり.それにより,プログラミングに興味を持つ学生も増加している.プログラミングの学習は初学者にとっては様々 な難しさがあり,初心者に対するプログラミング教育は慎重に行う必要がある.本報告では,公立大学法人福岡女子 大学国際文理学部にて実施した,Processing による初学者向けプログラミング教育における,授業内容の構成,初学 者向けの工夫について紹介し,受講者の学習意欲の推移の調査結果を報告する.学習意欲の推移について,プログラ ミング経験が全くない受講者群,プログラミング経験が少しでもある受講者群について比較分析した結果,経験なし 群は,受講回が進むにしたがって学習意欲が向上していたが,経験あり群は,受講前半において学習意欲の低下が確 認された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The government is stepping up its commitment to programming education, including the start of programming education in primary schools from 2020.This has led to an increase in the number of students interested in programming. Learning programming can be a challenge for first time learners. Therefore, programming education for novice needs to be conducted with caution. In this report, we will report on the curriculum, innovations for novice, and changes in the students' motivation to learn that were implemented in the programming education for novice programming course by processing at Fukuoka Women's University. We compared the changes in the students' motivation to learn between a group of students with no programming experience and a group of students with some programming experience. The results showed that the learning motivation of the no- experience group increased as the course progressed, while the motivation of the experienced group decreased in the first half of the course. | |||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集 巻 2020, p. 89-95, 発行日 2020-12-12 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |