Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2020-12-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校低学年からを対象としたプログラミングの基本処理を身に付ける教材及びアプリの開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of Learning Materials and Applications Understanding Basic Programming from Lower Elementary School Students. |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
福岡工業大学短期大学部 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Fukuoka Institute of Technology, Junior College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tohoku University |
著者名 |
石塚, 丈晴
弘中, 大介
堀田, 龍也
|
著者名(英) |
Takeharu, Ishizuka
Daisuke, Hironaka
Tatsuya, Horita
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2020 年度より小学校にプログラミング教育が導入された.小学校学習指導要領及び小学校プログラミング教育 の手引き(第三版)では,小学校での各教科等では小学 3 年生(プログラミング言語を使用するものは小学 5 年生か ら)の場合を例示している.一方でプログラミングの基本処理の一つである「順序」処理は,小学 1 年生の国語でも 扱われている概念であり,低学年からプログラミングの基本処理を身に付けることは可能であると考えた.本研究で は低学年からの児童を対象としたプログラミングの基本処理である「順序」「分岐」「繰り返し」を身に付けるための アンプラグド教材及びタブレットや PC でのプログラミング・アプリの開発を行った. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Programming education had been started in all primary schools in Japan from April 2020. In “Courses of Study” published by The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Japan (MEXT) in 2017, there appeared 3 example studies in Arithmetic for Year 5, in Science for Year 6, and in the Period for Integrated Studies from Year 3 to Year 6. However, there are many units related thinking in programing such as “Sequence” from Year 1. In this paper, learning materials based unplugged and applications to learn “Sequence”, “Conditional branch”, and “Iteration” from Year 1 were presented. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2020,
p. 164-169,
発行日 2020-12-12
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |