Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-02-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
日本国内における児童向けセキュリティ教材の実態調査 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Survey on the actual status of security teaching materials for children in Japan |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
SPT |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
NTTセキュアプラットフォーム研究所 |
著者所属 |
|
|
|
NTTセキュアプラットフォーム研究所 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学/情報通信研究機構 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT Secure Platform Laboratories |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT Secure Platform Laboratories |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University / NICT |
著者名 |
坪根, 恵
長谷川, 彩子
秋山, 満昭
森, 達哉
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
学校教育におけるタブレット端末や PC 利用の普及に伴い,児童がパスワードを利用する機会は増加している.その一方で,国内では,パスワード教育に関する統一した指針がなく,小中学校で用いている教材や,教材内に記載されている項目やレベルは様々である.本研究は,国内で発行されている児童向けセキュリティ教材の実態調査を実施する.具体的には,教科書及び地方行政機関が独自に発行しているパスワード啓発資料を調査し,特にパスワード・プラクティスに関連する内容分析を行なった.調査の結果,(1) 教科書は出版社によって取り上げている項目は大きく異なり,パスワード・プラクティスをそもそも取り上げていない教科書もあれば,2021 年現在では既に推奨されていないプラクティスを未だ更新していない教科書も確認できた.(2) 児童向けパスワード啓発資料を作成している都道府県はわずか 7 県であり,各資料が取り上げている項目にも差がみられた.これらの結果は,教育機関が採用する教材によって内容に大きな差があること,およびその差が児童が得るセキュリティ知識の差につながることを示唆する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
With the spread of tablet devices and PC use in school education, the opportunities for children to use passwords are increasing. On the other hand, there is no unified guideline for password education in Japan, and the teaching materials used in elementary and junior high schools, as well as the items and levels described in the materials, vary. In this study, we investigate the actual situation of security education materials for children published in Japan. Specifically, we surveyed textbooks and password education materials published independently by each prefecture, and analyzed the contents, especially those related to password practices. The results of the survey are as follows (1) The items covered in textbooks vary greatly depending on the publisher. Some textbooks do not cover password items in the first place, while others still cover items that are no longer recommended as of 2021 and do not reflect the latest information. (2) Only seven prefectures have prepared password awareness materials for children, and the items covered in these materials differed. These results suggest that there are large differences in the content of educational materials adopted by educational institutions, and that these differences lead to differences in the security knowledge obtained by children. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628305 |
書誌情報 |
研究報告セキュリティ心理学とトラスト(SPT)
巻 2021-SPT-41,
号 43,
p. 1-8,
発行日 2021-02-22
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8671 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |