Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-12-02 |
タイトル |
|
|
タイトル |
児童の時間知覚の発達を支援するリズムアプリの研究開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Research and development of a rhythm application to support children's time perception |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
知覚 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人静岡大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人静岡大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人静岡大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人静岡大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
国立障害者リハビリテーションセンター研究所 |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人静岡大学大学院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National University corporation Shizuoka University, Graduate School of Integrated Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National University corporation Shizuoka University, Graduate School of Integrated Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National University corporation Shizuoka University, Graduate School of Integrated Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National University corporation Shizuoka University, Graduate School of Integrated Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Rehabilitation Center for Persons with Disabilities |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National University corporation Shizuoka University, Graduate School of Integrated Science and Technology |
著者名 |
境澤, 由起江
中村, 泰敏
小杉, 素子
西田, 昌史
和田, 真
鈴木, 康之
|
著者名(英) |
Yukie, Sakaizawa
Yasutoshi, Nakamura
Motoko, Kosugi
Masafumi, Nishida
Makoto, Wada
Yasuyuki, Suzuki
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では,時間情報を高精度に伝えることのできる聴覚からの刺激と,予測を生起させるリズムの時間的構造に着目し,DTW(Dynamic Time Warping)で手拍子リズムの評価を行うアプリを試作した.主要ユーザーとしては小学生を想定している.ゲームは,前半が手拍子音によるガイドあり,後半はガイド無しとして,手拍子によるリズムへの同期と継続のトレーニングを促す仕様とした.短期的評価では,ガイド手拍子とのズレが小さくなり,手拍子タイミングの正確性と精度,恒常性が向上し,アプリを使うことで時間知覚が向上できる可能性が示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, we focused on auditory stimuli that can convey temporal information with high accuracy and the temporal structure of rhythms that generate predictions, and developed a prototype application that evaluates hand-clapping rhythms using DTW (Dynamic Time Warping). The main users are assumed to be elementary school students. The first half of the game is guided by the hand-clapping sound, while the second half is unguided, to encourage training of synchronization and continuation of the hand-clapping rhythm. Short-term evaluations showed that the deviation from the guided hand-clapping became smaller, and the accuracy, precision, and constancy of hand-clapping timing were improved, suggesting that the application may improve time perception. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12752949 |
書誌情報 |
研究報告アクセシビリティ(AAC)
巻 2022-AAC-20,
号 6,
p. 1-7,
発行日 2022-12-02
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2432-2431 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |